Det jobbades i verkstäderna även på helgdagarna mellan jul- och nyår så det har hänt en hel del med fordonen som är inne i verkstaden.
På Virå har samtliga takstag diktats och de nedre spolpluggshålen vid bottenringen har gängats upp med koniska gängtappar
Det återstår att dikta ett område vid den främre plåtkanten intill flänsen för säkerhetsventilen – det syns lite fukt från såpvattnet just där som en mörk rand.
Nästa arbetshelg den 25- 26 januari planerar vi att lyfta ner pannan i loket för att kunna göra en varmprovtryckning med vatten i pannan för att få den godkänd för drift.
På Hamra har de två spruckna stagbultarna borrats ur
På JGJ 9 (Nian) jobbas det mest med att rensa rost i ramtanken och det är trångt så det är ett 1-mansjobb men då loket ändå står inomhus så har de gamla glandren på regulatorstången plundrats och nya satts dit – regulatorn var rejält trög mot slutet av förra säsongen men de glander som satt där hade torkat ihop.
Grovrensningen är klar , nu är det mera finjobb med nålhacka för att få bort det sista och få rent runt nitskallarna vid vinkeljärnen – med det rostskyddssystem (Isotrol) som vi har använt tidigare behöver det inte vara plåtrent men det får inte finnas rostflagor som kan lossna – färgen måste täcka helt och inte släppa när det är klart.
På lok 10 Avesta har nu hålen i tubplåtarna brotschats upp