Den här helgen hade arbetena på Hamra kommit så långt att det var dags att sänka ner loket på sina hjulaxlar, loket har stått uppallat sedan hösten 2014.
Now the work with our Mallet locomotive Hamra (O&K 1902) had come so far that it was time to put down the locomotive on its axles. Hamra has been lifted since autumn 2014 for a complete overhaul of the axle boxes, the horn guides, new horn guide wedges as well as on many other thing as the brake “meccano”. The lowering of the locomotive was quite tricky as it was a lot of guidances, now with tighter tolerances, to fit at the same time. But all went well and all the new parts did fit smoothly.
Först måste axelboxarna monteras på hjulaxlarna med nya smörjdynor och nya vekar sättas in i smörjrören i överboxen.
Axelboxarna provmonterade i lokramenAllt är klart för att sänka ner loket på hjulaxlarnaSmörjvekar, dvs vekegarn på tvinnade koppartrådar, görs i ordningLagerbox och delar. Från höger en lagerbox med lagerskål, mellan den och hjulet en underbox som är en oljebehållare nederst i lagerboxen. Till vänster en lagerskål av brons, själva lagerytan samt en underbox med smörjdyna, en vävd tygdyna som stryker på olja på axeltappens undersida.Axelboxar monteras på axlarna. Här på axel 2. Här syns att axel 1 och 2 är innerlagrade, dvs lagren är innanför hjulen. På axel 3 och 4 i bakgrunden är lagren utanför hjulen.Här har loket lyfts och pallningen avlägsnats. Lyftet är så högt att axlarna kan rullas in under lyftbalkarna.Axlarna i position, klart att börja sänka.
Hjulen väl på plats
Nedan finns 3 timelapse-videos från sänkningen av Hamra ner på hjulaxlarna
Hamras sänkning på hjulaxlarna sett framifrånHamras sänkning ner på sina hjulaxlar – första sänkningen mot axlarna Hamras sänkning ner på sina hjulaxlar – sista sänkningen när axelboxarna ska äntra hornblocken
Hamra dras ut genom porten i verkstaden för att flyttas till spåret med grav.
Solen tittade fram när Hamra kom ut.
Dom nya ställkilarna på plats. Allt passar perfekt.
Bromsrörelsen monterad
Övrigt
Motorloket Surahammar ”Sura” under arbete.
Foto: Jimmy Gustafsson
mellanrör för tempgivaren till motorn på Surahammar Foto: Jimmy Gustafsson
Surahammar ute för varmkörning av motorn.
Virås rökskåpslucka har skrapats och slipats rent.
Luckan grundmålad, flera lager färg återstår.
Återställningsrullar till Nian
Svarvning av en sprint till omkastarspaken på Lotta
Regulatorn från Lotta har tagits isär och än en gång har vi nytta av att ha digitala kopior på ritningar på denna lilla O&K maskin
Montering av fönster i JGJ 10
Svetsning av gångjärn till övergångsbryggor för JGJ 10