Klicka på bilderna för förstoring.
With summaries in English.
Virå
På Virå så håller vi på med de sista förberedelserna innan driftprov. Linjerna på cylindrarna har grundmålats med schablon och ströppling med svamp. Dom har sedan målats ytterligare en gång utan schablon. Detta gör vi för att linjerna inte skall få kanter från tejpning, det gäller att vara stadig på handen när man gör detta! Minst ett lager till återstår innan det är färdigt.
New lining on the cylinder covers of No. 2, Virå with computer printed stencils. Combination of new and traditional techniques.
Schablonerna är ritade i datorn och sedan utskriva på klisterpapper. Med lite finess så gick dom att placera rätt på cylindrarna. Här ströpplas ett tunt lager färg i de urklippta linjerna i schablonen.
Sedan dras schablonen bort innan färgen har torkat.
Med smal pensel och stadig hand så fylls linjerna i med mera färg.
Man kan tro att det är färdigt, men linjerna skall målas en gång till.
Köttbullen
Köttbullen har under vintern genomgått en revision av bromssystemet som var helt utslitet. Nu i helgen så var det dags för provkörning. Provkörningen gick mycket bra.
The inspection trolley ”the Swedish Meatball” (rebuilt from std. gauge) was out for a test run after overhaul of the brake system. Full satisfaction.
Surahammar
Surahammar börjar allt mer lika ett lok. Denna helg så har arbetet fortsatt i god fart, avgassystemet är nästan klart och elsystemet till loket har börjat ta form. Vi har även byggt en hylla till bränsletanken och gjort fästen till kylaren.
The exhaust system on the small diesel Surahammar is in place. Also a new fuel tank is fitted.
Pyret
Under vintern så har vi gjort en del underhållsjobb på Pyret. Vi passade även på att måla om loket, nu är Pyret färdig och kördes ut för att vi skulle kunna se hur resultatet av målningen blev i solljuset.
The hydrostatic shunter Pyret has had the air cooling system overhauled together with a new coat of paint and some other fixes. Now back in service, much needed.
Lok 10
Den nya durken (hyttgolvet) har lackats. Många lager lack återstår för att skydda virket från slitage.
Solid oak floor on the footplate of the small O&K steam loco No. 10. Many more layers of varnish to come.
En del av den nya durken, samt en ny durkplåt som målats svart.
Hamra
New wooden roof will give a more pleasing acoustic environment on big Mallet No. 5 Hamra. New welded bushings and turned pins in the brake system. A final check of the distances between the axle boxes before fitting new bronze washers to minimize the side play.
Samtliga nya takbrädor på plats och taket även målat på ovansidan. Ny plåt samt vinkeljärnslister ovanpå återstår.
Foto: Ola Dahlström
Samtliga nya bussningar svetsade och brotschade i bromslänkaget i maskinboggin framtill. Målning återstår.
Axelboxarna provisoriskt monterade på axlarna för en sista kontrollmätning hur vi, med måttlig arbetsinsats, skall kunna minska ned sidospelet i axelns riktning. Det görs med skruvade mellanlägg i brons.
Nian
Nian står inne över verkstadsgraven för översyn, alla skruvförband och bultar kontrolleras och efterdras om det behövs – många olika stora nycklar behövs. Även hjulen mäts upp för att se att de är inom våra normer för hjulslitage.
JGJ No. 9 is receiving her yearly check out, all fasteners and bolts are checked and retighted if necessary – a lot of different size spanners are needed. The wheels are also measured against our operating standards.
Trädurkarna till har slipats och fått en första strykning med båtlack, de har fortfarande en del av patinan kvar.
The wooden floor has been sanded down and a first layer of boat grade varnish has been applied – some of the old patina can still be seen.
Dräneringskranarna till vattenståndsglasen har fått en hållare monterad så att rören inte belastas av deras vikt och när de manövreras.
The new blow through cocks for the level glasses has support brackets fitted to prevent excessive strain on the tube fittings.