Under december månad har verkstadsarbetena i Mariefred fortsatt, arbetet med pannan till lok 10 har fortsatt – nu är det dags att nita fast det nya sotskåpet på rundpannan. Här har sotskåpet först passats in på flänsen och skruvats fast.
För att kunna planslipa hornblocken och kilarna till Hamra har vi gått igenom planslipen och tömt den på gammal och uckig tvättvätska och plockat isär och tvättat hela systemet samt bytt en dålig elkabel till magnetbordet.
Utomhus har det jobbats med vändskivan till Taxinge-Näsby med att montera stag till gångborden
Sotskåpet till lok 10 har nitats och nu är nästa steg att nita fast lucksargen – den var svårt rostskadad nertill och en ny plåtbit har svetsats in.
Nitarna till sotskåpet från insidan
JGJ 9 har ställts av efter julmarknadstrafiken och då det har gått två år sedan ramtanken rostskrapades tyckte vi att det var dags att ta sig in och titta hur det ser ut men först måste bromsrörelsen tas ner under loket så det går att ta bort luckan, delarna till bromsrörelsen har lagts ovanpå tanken.
Loket sett underifrån, när bromsrörelsen är borttagen är det dags att ta bort luckan.
Vi vet ju att då sidovattentankarna inte har rostskrapats så borde det ha samlats en del rost i botten på ramtanken men det som är intressant är att se om det långa arbetet med att skrapa och måla tankarna har fungerat.
Det ligger lite rost i botten på tanken men vad vi kunde se så sitter all färg kvar – på några ställen hade det ”gråtit” från en por där antagligen inte färgen har täckt men på det hela ser det bra ut
Men det händer ju också att man är utomhus , t ex när man är på väg ner till järnvägen på morgonen och det är en riktigt fin vintermorgon