Nu är det dags för en rapport från vad som har hänt i verkstaden i Mariefred under november.
På lok 10 fortsatte jobbet med rostknackning i ramtanken, den utskurna plåten och luckan har fått en första strykning med rostskydd, pannan börjar snart bli klar för att återmonteras.
På Hamra fortsätter arbetet med att renovera hornblocken och kilar till storlagren, det är lite besvärligt att få loss hornblocken och att bestämma vilken vinkel kilarna och hornblocken ska ha – delarna är mycket slitna och det går åt mycket tid åt att mäta på delarna och i ramen för att komma fram till hur det ska vara.
På Emsfors har alla delar till maskineriet gjorts rena – ett jobb som det har lagts ner många timmars gnuggande och putsande på – än så länge har inga större fel hittats när loket har lyfts men när ändå loket är lyft har vi tittat på hur storlagerskålarna ser ut och dess smörjdynor.
Det var ju också den första helgen med julmarknadstrafik till Taxinge-Näsby, JGJ 9 var dragkraften under eftersäsongstrafiken. Vi använder de passagervagnar som har kaminer och värmepanna så att det är varmt och skönt i vagnarna men för både lokpersonal och bromsare behövs det varma kläder för att inte frysa.
Vi började också jobbet med att svarva hjulen till Hamra, det är lite speciellt då vi har vevarna kvar på hjulaxeln så vi har speciella dornar och medbringare för att kunna sätta upp hjulen i stora svarven.
Sista avgången från Mariefred till Taxinge-Näsby, det börjar skymma och fotogenlyktorna är tända.