Verkstadsarbeten 13 – 23 mars

Vagnar

Det har under vintern jobbats mycket på vagnarna i verkstaden, hela tre olika renoveringsprojekt samtidigt.
Klicka på bilderna för större format, somliga behöver högerklickning och ”Visa bild”.

This time we highlight the work carried out on our wagons and coaches. Apart from the yearly work done in order to keep them in good shape, we also also add to our rolling stock. The flatbed JGJ 42 is restored to it’s original use as wagon with low sidings, similar to the restored JGJ 51.
Klick on the pictures for larger format, some need right-click and ”Show picture”.

JGJ No 42

Leveransfoto av den 5 år äldre systervagnen JGJ 86, båda tillverkade av Södertälje Verkstäder (dvs. VABIS konkurrent). Här ser man att bromsen endast verkar på den högra boggin.
Ramverket renoverat och boggierna färdigställda med bromsutrustning. Vi har kunnat se att vagnen har haft broms i båda boggierna, så vitt vi vet var detta relativt ovanligt och finns inte dokumenterat vare sig på ritningar eller specifikationer. Den återställs nu på detta sätt. Foto Dag B och Mats F.

JGJ Co 10

The restored passenger coach JGJ 10 is nearing completion, here window frames and end balcony details are fitted.

Det är många detaljer som vi är noga med men som inte alltid syns: stolparna är massiva men är svarvade svagt koniska för att se smäckra och eleganta ut. Grindarna är gjorda efter originalritningar, i den högra bilden kallnitas det dekorativa skyddsgallret på plats. Vagnen är den renoverade passagerarvagnen JGJ 10, efter 70 år i skogen så måste mycket nytillverkas, men alla detaljer som kan återanvänds.

Montering av fönsterramar samt tillverkning av gångjärn till övergångsbryggorna.

NAÄJ 70

NAEJ 70 has been rebuilt with new timbers throughout in the new section in the carpenter workshop.

NAÄJ 70 har fått nytt trävirke i sidor, lämmar och golv samt en del järndetaljer i mer korrekt utförande.

Lotta

Vi har ju tidigare skrivit om att vi ska försöka få igång Lotta i år då vi firar 60 års jubileum och Lotta var vårt första lok när vi började på Lina-banan utanför Södertälje 1959 med en liten skara entusiaster. Hon har nu inte varit i drift sedan 1990.

Our first steam engine – No 1 ”Lotta” – is ready for a second hydraulic test of the boiler. The boiler is filled to the top and the water is heated slowly so that the boiler is warm but not under pressure. At a temperature of around 50°C, the steel is less brittle, but the water is still not hot to be a risk to the staff. When the fire has burned out the boiler is capped and the pressure increased with a hand pump to 30% above operating pressure. Hopefully the boiler will be approved for use so we can have the locomotive in operation this spring when we celebrate our 60th anniversary. 1959 we started in a small scale at the Lina works in Södertälje with Lotta and a few passenger carriages.

Lotta med tåg på Linabanan på ett äldre ÖSlJ-vykort.
Lotta under försiktig uppvärmning inför provtryckningen

Pannan är helt fylld med vatten och trycket pumpas upp med en handpump till 13 kp/cm2 – 30% över pannans arbetstryck på 10 kp/cm2 – sen stängs påfyllningsventilen och trycket får inte falla för snabbt.

Hamra

No 5 Hamra is slowly coming nearer completion, this weekend we carried out a rolling test to set the wedges on the main axle boxes properly. They are set so that there is no or little play between the main boxes and the guides in the frame but not to hard – the boxes must be able to slide in the guides as the suspension moves. The easiest way to check this is to slowly roll over a rail gap and se that the axle box moves. The work on fitting the side and connecting rods has also begun.

Även denna gång var arbetena på Hamra fokus efter att loket har sänkts ner på hjulaxlarna

Hamra börjar nästan se ut som ett lok igen. Foto Dag B
Provrullning, de nya storlagerkilarna är åtdragna och nu kontrolleras att axlarna rör sig i ramen när loket rullar över lite ojämnt spår.
En kort video från rullprovet
Hamra på plats över arbetsgraven. Det mycket omfattande arbetet med att passa in alla lager kan börja.

Fullständig genomgång av alla lager i maskineriet har påbörjats. En koppelstång hängs upp på en lagertapp och spelet (glappet) kontrolleras, endera ”på känn” eller med hjälp av en mätklocka. De flesta lager behöver sedan filas eller fräsas till rätt lagerspel och i vissa fall får vi tillverka mellanlägg. När alla lager är rätt justerade mot tappen kan arbetet gå vidare med att justera lagerlägena så att koppelstängerna får exakt rätt längd. Mycket arbete återstår. Foto Dag B

Justering av takluckans sarg (ram). Sargen är böjd efter takets rundning men luckan ovanpå skall vara plan, alltså får vinkeljärnens ovankanter fräsas plana. Slaglängden på fräsens bord räckte inte riktigt till, men med största fräshuvudet så gick det precis.
Efter tidigare svetsning så var sargen lite skev. Med fräsbordet som mothåll så pressades sargen i motsatt riktning tills den fjädrade tillbaka helt rak. Foto Dag B.

The frame of the new roof hatch is first planed in the mill and then bent to make it fit both the curved roof and the flat hatch.

De nya bromsblocken får en extra justering så att innerkanten passar mot rundningen mot hjulflänsen.
Foto Dag B

New brake shoes adjusted to fit the wheel profile.

Linjering, efter lite prover så har de kommande linjerna markerats med tejp. Detta för att få rätt bredd på linjerna. Kring dessa kan sedan maskeringstejp sättas och den här tejpen tas bort. Foto Dag B

Nian

On JGJ No 9 the work on the front bogie has come a long way – new material has been welded on the top and is milled to the correct shape with a slope of 11:85 (the template showing the W-shape on the shaft).

The wheels have been machined to the correct profile and the tires painted red.

Arbetet med att renovera Nians främre löpaxel och boggi har nu kommit långt på väg.

Den påläggssvetsade ramen till löpaxelboggin uppspänd i fräsen. Färdig att fräsas till rätt profil enligt mallen som ligger på boggiskaftet.
Många timmars fräsning …
Nästan klart. Fräshuvudet snedställt med lutningen 11:85 för att forma ramens ovansida som ett W, där de två stödrullarna vilar i botten i rakspår och rullar uppför snedplanen i kurvor.
Kopior av originalritningarna är bra att ha till hands…

Svarvning av löpaxeln till rätt hjulprofil.

Hjulen svarvade och hjulringarna målade.
Rullplanen färdiga.

Virå

The smokebox door has been painted, sanded and painted after repair and is almost finished.

Virå har fått en uppsnyggad sotskåpslucka.

Några slipningar och lager till så blir det perfekt…

Övrigt

Vardagsgänget har renoverat vår mycket användbara och praktiska ”verkstadstruck” (eldriven pallyftare) med nya hjul, batterier och kablage.

Our electric pallet stacker is very practical for all sorts of lifting jobs. Now overhauled with new wheels, batteries and cabling.

Full fart på verktygsmaskinerna, våra två svarvar och två fräsar i produktion

Full production in the machine shop, both lathes and the two milling machines are busy.