Nu drar det ihop sig inför Ångans dag – Emsfors har ju driftprovats, Lessebo har visats upp i Gävle och Virå går i trafiken så det återstår att bli klara med JGJ 9 Nian och KM Nelsson, vi planerar att köra med 5 ånglok i trafik under dagen.
Nian har ju under tiden hos oss haft en ganska anskrämlig sotskåpslucka med ratt som snarare hör hemma på ett stort ventilställ så vi har lånat ratten från KM Nelsson och har med den som modell låtit gjuta 4 ämnen hos Lyrestads gjuteri och tillverkat en ny låspil.
Utifrån ämnet har sedan navet frästs av och borrats och gängats för låspilen som ska hålla luckan på plats
Systerloken KM Nelsson och JGJ 9 ute på bangården i Mariefred, luckan är ännu inte monterad på Nian men skorstenen är skrapad inför målning – siffran 9 på skorstenen är inte blå utan mässingssiffran är täckt av maskeringstejp.
Lördagen var regnig och på hala spår är det en utmaning att dra upp ett vagnssätt från vagnhallen
Nian i verkstaden med den nymålade luckan på plats och skorstenen målad – ratten med spindeln är inte monterad ännu
Och efter regn kommer solsken som lyser upp den gamla tegelborgen