Nu när spår 2 och 3 i Taxinge stort sett är klara har arbetet pågått i verkstaden i Mariefred med att göra färdigt de två växlar som behövs för att fullborda bangården.
Vi börjar bli vana att röja växlar denna vinter, det är nog den 7:e gången denna vinter som vi är ute och sopar växlar – lite kyla stoppar inte verksamheten – strålande vintersol och -25 grader . Nu ska den färdiga växeln flyttas ur gamla verkstaden och delar till nästa växelbygge lastas upp.
Men det är inte bara växelbygge som vi ska jobba med idag, vi ska också dra igång utbildningen av tjänstgörande personal på Taxingelinjen inom kort så en del förberedelser för det ska göras. Hjälpvagnen som står längst bort på spår 3 ska växlas fram och ställas nära verkstaden, den ska användas för att förse ånglok med vatten under fortbildningen.
Nästa växel som ska byggas lastas på vagnarna för att köras in i verkstaden och börja byggnationen.
Inne i verkstaden börjar delarna läggas ut på vagnen, tungpartiet läggs ut – vi börjar bygga från tungpartiet och skruvar fast rakspåret först.
Men det är inte bara växlar och spår som ska bli klara till Taxingelinjen, det ska också sättas upp signaltavlor längs linjen – här har några av ljudsignaltavlorna målats. Här håller skyltmålaren upp stationsgränstavlan som ska sitta i Hedlandet.
Skymningen sänker sig över Mariefred men det kommer att jobbas några timmar till i verkstaden med den 4:e växeln som ska läggas i Hedlandet, växeln som ligger där ska flyttas till bangården i Taxinge.
På söndag fortsatte jobbet med växeln i verkstaden, utomhus började vi med att göra i ordning för nästa helgs fortbildningskörning på Taxingelinjen, för att kunna hämta ångloket Dylta ur lokstallet och ställa det i verkstaden var det bara att ta fram de verktyg som behövs:
1 kraftigt motorlok, en rejäl snöplog, en snöskyffel, 2 spadar, ett spett, en växelkvast
Efter några timmar hade vi skottat fram växlarna under den tjocka skarsnön och kunde ploga fram till lokstallet och vagnhallens spår 1 där de vagnar som ska användas i utbildningen står.
Dylta har nu flyttats till gamla verkstaden tillsammans med hjälpvagnen som ska ha pannbehandlat vatten i tanken till Dylta.