Helgen 14-15 maj jobbades det på 2 fronter, dels monterades växelställ med klot till växlarna i Taxinge-Näsby, dels var ett gäng ute och grusade och ballastplogade på några ställen på banan där det behövdes kompletteringsgrusas.
Motorloket Pyret användes för grusningen och ballastplogningen, Värtan som stod i Taxinge användes där och Nian som drog tåget med de vattentunnor som ska placeras ut längs linjen och fyllas med vatten, därför skulle tankvagnen som rymmer 6 kbm vatten användas men först måste den göras ren invändigt – den har stått tom några år.
Det var bara att kliva ner med en vattenslang och en skrapa och göra rent så gott det går
En av de finare vyerna längs banan, man kan gissa att det kommer att tas en del bilder härifrån med utsikten mot Gripsholms slott i bakgrunden.
Vattentunnorna placerades ut med jämna mellanrum och fylldes med vatten från tanken, vi använde en lite väl tunn slang som monterades på brandslangskopplingen så det tog en stund men när vi fick låna en brandslang av en medlem gick det undan att fylla tunnorna.
Arbetståget har växlats ihop i Taxinge för avfärd mot Mariefred på lördagkvällen.
Det här var den sista stora arbetshelgen på linjen, kommande helg kommer en del arbeten göras innan banan blir trafikspår 00.00 onsdagen den 25 maj, då är den inte längre byggspår som är den status den har haft under byggtiden. Skicka ett mail till taxingeprojektet@oslj.nu om du är intresserad.e
På onsdagen den 25 maj kommer banan att invigas av hans majestät konungen, premiär för allmän trafik till Taxinge är det helgen den 28 maj – mer information om detta finns här