Stafsjö nr 2 Virå provkörd

Idag togs ett stort steg mot målet att ha Stafsjö nr 2 ”Virå” i trafik då pannan eldades på för att provas med ånga – de sista veckorna har det jobbats intensivt med att ansluta pannan med alla dess ångrör och montera armaturer på pannan. Nya pannsvep har passats till och provmonterats.

DSC_0022

Stj 2 Virå – eldning pågår för att få upp trycket till drifttryck så att säkerhetsventilerna kan provas

DSC_0020

3 kg:s tryck – när hytten inte är monterad finns det ingen hyttvägg att sätta manometern på så vi fick improvisera

Då sidotankarna inte är monterade så finns det endast vatten i ramtanken men det räcker för att prova injektorerna,  då sotaren inte var ansluten så tog det lite längre tid att få upp trycket så att säkerhetsventilen öppnade.

DSC_0032

Trycket är nu så högt att säkerhetsventilen blåser av

När det ändå finns tillräckligt med tryck och allt är anslutet från pannan till cylindrar och maskineri – varför inte provköra ? Då loket normalt är handbromsat med en bromsvev som sitter på sidotanken fick istället en bromsvagn kopplas till loket.

DSC_0035

Stj 2 Virå rullar för egen maskin för första gången på över 4 år – pysarna står öppna – därför kommer det ut ånga under cylindrarna

DSC_0049

De karakteristiska vassa ångstötarna ekar mot väggen till gamla verkstaden när vi kör förbi

Då omkastarreglaget också sitter på sidotanken blev det till att improvisera – ett spännband håller omkastaren läge för full fyllning framåt – för att ändra till full fyllning bakåt får bandet lossas och spännas om.

DSC_0041

Det är en hel del jobb som återstår men det ser hoppfullt ut att ha loket igång till Motaladagen den 17 maj.