Idag togs ett stort steg mot målet att ha Stafsjö nr 2 ”Virå” i trafik då pannan eldades på för att provas med ånga – de sista veckorna har det jobbats intensivt med att ansluta pannan med alla dess ångrör och montera armaturer på pannan. Nya pannsvep har passats till och provmonterats.

Stj 2 Virå – eldning pågår för att få upp trycket till drifttryck så att säkerhetsventilerna kan provas

3 kg:s tryck – när hytten inte är monterad finns det ingen hyttvägg att sätta manometern på så vi fick improvisera
Då sidotankarna inte är monterade så finns det endast vatten i ramtanken men det räcker för att prova injektorerna, då sotaren inte var ansluten så tog det lite längre tid att få upp trycket så att säkerhetsventilen öppnade.
När det ändå finns tillräckligt med tryck och allt är anslutet från pannan till cylindrar och maskineri – varför inte provköra ? Då loket normalt är handbromsat med en bromsvev som sitter på sidotanken fick istället en bromsvagn kopplas till loket.

Stj 2 Virå rullar för egen maskin för första gången på över 4 år – pysarna står öppna – därför kommer det ut ånga under cylindrarna
Då omkastarreglaget också sitter på sidotanken blev det till att improvisera – ett spännband håller omkastaren läge för full fyllning framåt – för att ändra till full fyllning bakåt får bandet lossas och spännas om.
Det är en hel del jobb som återstår men det ser hoppfullt ut att ha loket igång till Motaladagen den 17 maj.