I ett tidigare inlägg beskrivs arbetet med att byta fyrbox i pannan till Virå, nu var det dags att börja ta sig an hytt och vattentankar.(Klicka på bilden för att se originalstorlek)
Hytten har lyfts av, notera hörnplåten på stolpen – när loket levererades till Stafsjö Järnväg hade hytten ingen övre bakgavel med fönster. Beställningen till Motala verkstad var för ett lok med vedtender men StJ använde en vanlig flakvagn som vedtender. Loket efterkompletterades l med en bakgavel med fönster. Därför är fönsterramarna på främre hyttväggen enbart märkta med H och W eftersom det inte fanns några bakre fönster när loket levererades.
Tanken är lossad från sina konsoler och kan börjas lyfta av, när de ändå är lösa ska de blästras invändigt och målas, det görs genom att skära ur baksidan för att komma åt – sedan svetsas en ny plåt i. Det har gjorts på Virå tidigare.
När tankarna är borta ska pannklädseln tas bort och isoleringen avlägsnas, därefter kan vi börja med att lyfta pannan och göra ordning den för transport till England.
Tankarna och hytten ska förvaras på en vagn inomhus tills det är dags att börja montera ihop loket igen. Vi räknar med att få tillbaks den renoverade pannan i höst så återmonteringen kan ske under höst/vinter 2010/2011 och ha loket i drift igen till säsongen 2o11 då vi planerar att börja med trafiken till Taxinge.
På lördagkvällen blev det gemensam middag som vanligt, den här gången var anrättningen russinspäckade köttbullar med ugnsrostade grönsaker.