Spåret klart till Hedlandet

I går nådde banarbetsgänget Hedlandet, man har de senaste veckorna jobbat med att skruva ihop skarvjärn, dra fast skruvarna på ena rälen samt spika fast skarvjärnen.(Klicka på bilderna för att se dom i originalstorlek)

Skarvjärnet som förbinder rälerna spikas fast i slipern

Skarvjärnet som förbinder rälerna spikas fast i slipern

Även om vi använder tryckluftsverktyg så är de ganska tunga att hantera och det blir många lyft på en hel arbetsdag – varje skarv har 4 rälsspikar som ska slås ner i den hårda bokslipern.

Arbetståget - Pyret skjuter finkan Ida  och kompressorvagnen.

Arbetståget - Pyret skjuter finkan Ida och kompressorvagnen.

Längst fram skjuts trallan med tryckluftsdragaren som används för att dra fast skruvarna som håller rälen mot slipern, motvikten gör att man slipper lyfta dragaren till varje skruv.

Km 32 - längre bort skymtar slutet av byggspåret i Hedlandet

Km 32 - längre bort skymtar slutet av byggspåret i Hedlandet

Här ser man slutet av byggspåret i Hedlandet – vid km 32.

Km 32, det är en bit kvar men det är tidigt på morgonen

Km 32, det är en bit kvar men det är tidigt på morgonen

Åt andra hållet ser man arbetståget, det är en bit kvar men det är tidigt på morgonen – men när de packade ihop verktygen och åkte tillbaks till Mariefred hade de nått fram till Hedlandet. Nu när alla skarvar är skruvade och spikade ska spåret grusas, grustågen utgår från Läggesta och man har redan hunnit grusa klart till där GC-vägen från Ekuddens hpl ansluter. Spårbygget kommer att flytta till Taxinge där bangården ska byggas upp, den kommer att hyvlas av i veckan. Sen börjar man med att lägga ut slipers och räls i riktning mot Hedlandet.