ÖSlJ har under en längre tid haft svårt att hålla ett bra spårläge vid infarten till Läggesta Nedre från Mariefred. Rälerna var mycket slitna och och krokiga samt att sliprarna hade nått sin tekniska livslängd och var i behov av byte. Därför beslutade Banavdelningen att utföra ett komplett spårbyte och lägga bättre begagnade räler med en vikt av 27 kg/m som är i mycket bättre skick än de slitna 17 kg/m rälerna. Samtidigt byter vi ca 300 sliprar och justerar spårlinjen till ett bättre läge.
Arbetet planerades att utföras 23/5 – 26/5 för att vara klart i god tid innan Ångansdag. Dock behövde spåret vara farbart redan 25/5 kl. 15:00 för att släppa förbi ett abonnerat tåg.
Med dessa förutsättningar började planeringsarbetet redan i mars för att arbetet skulle kunna utföras utan hinder. Material och verktyg skulle inköpas och inte minst så skulle mat till arbetslaget säkras!
Arbetet tjuvstartade redan på kvällen den 22/5 med att dra ut spik, lossa skarvjärn och baxa undan rälerna för att möjliggöra för en grävmaskin att kunna påbörja arbetet med att jämna ut bädden morgonen efter.
En kuriosanotering gjordes, de gamla krokiga rälerna var märkta VSBJ. Alltså några från det mindre parti vi har haft som kommer från Väderstad-Skänninge-Bränninge Järnväg på Östgötaslätten, byggd 1911.
Dag 1, grävmaskinen plockade upp de gamla sliprarna och lade dom åt sidan. Sedan började den nya bädden jämnas ut och kompletterade med finmakadam. Makadam kördes ut med vår lastmaskin och lades ut och jämnades av med grävmaskinen. Hack i häl på grävlaget låg spårbyggnadslaget som lossade nya sliprar, lade på rälerna och drog ihop skarvjärnen.
Innan dagen var slut så hade vi lagt ut alla sliprar, räler och skruvat fast alla skarvjärn med 160 skarvbult.
Dag 2, Justering av sliprar, spikning och grovbaxning stod på andra dagens agenda. Ca 300 sliprar skulle justeras och ca 1200 spikar skulle i för att hålla fast spåret. Trots att vi använde tryckluftsdriven spikhammare så är detta ett mycket tungt jobb som genomfördes i gassande sol. Allt gick enligt planen och förutom anslutningen mot Läggesta nedre så spikades allt färdigt och grovbaxades innan arbetslaget gjorde kväll.
Dag 3, Idag skulle spåret göras så pass färdigt att det klarar en besiktning för att det abonnerade tåget skulle kunna passera på vägen mot Taxinge. Arbetsdagen inleddes med att kapa de nya rälerna för att kunna skarva ihop det mot det befintliga spåret i Läggesta. Efter bara någon timme kunde Surahammar tillsammans med arbetslaget passera över till Läggesta Nedre och järnvägen satt nu äntligen ihop igen. Dock återstod det makadamisering och en del spårjustering innan det abonnerade tåget skulle kunna passera. Mängder med makadam kördes ut med hjälp av våra två stora grusvagnar och med 10 minuters marginal till utsatt tid kunde besiktningsmannen skriva på och godkänna spåret för trafik igen, vilket betydde att det abonnerade tåget kunde passera enligt plan.
Dag 4, Sista planerade dagen ägnades åt spårjustering, stoppning, städning och makadamkomplettering och ballastplogning. Allt för att göra spåret klart för Ångans dag. Efter dag 4 återstår det lite småjusteringar och skönhetsfel som kommer åtgärdas kommande veckor.