Då det gamla året är på väg att dö och det nya året snart rings in gjorde vi ett sista ryck i verkstaden, det jobbades en del med de ånglok och andra fordon som är inne i verkstaden, banavdelningen hade inne kranvagnen som har fått en bättre motor monterad och som provkördes – man hade då inte hunnit med att montera ljuddämpare men det gjorde inte så mycket – ljudnivån var ändå ganska hög då tryckluftsverktygen gick varma med diktning av takstagen på Virås panna och med en liten tryckluftsdriven hammare knackades det rost inne i ramtanken på JGJ 9 – det blir en bra klang i den resonanslådan men det är inte så gott om svängrum och rostdammet kryper in överallt i kläder och fickor men det börjar bli klart – det är snart dags att börja med finare verktyg.
I väntan på att vår panninspektör ska k0mma och göra en inre besiktning av 10:ans panna jobbar man med att brotscha hålen i tubplåtarna
På Virå är just nu takstagen som ska diktas, det behövs inte mycket bearbetning då det är väldigt små läckor det rör sig om.
Hamra fick komma ut i solen och stagbultarna började slipas ner på utsidan av fyrboxen, men innan loket kom ut så demonterades slidstängerna till högtryckarna.
De ska skickas till en firma för att metallsprutas och slipas om då ytan där stången går genom glandret var rejält sårig.
Semaformasten till Marielund är nästan helt färdigmålad – återstår att montera på linhjul, trissor m m innan den tas ut för att sättas upp , till våren kommer semaforen i Läggesta nedre tas ner för samma behandling (blästring och ommålning) – den är f n inte i bruk och kommer inte i drift förrän ett vevställverk med linmanövrerade semaforer tas i bruk i Läggesta nedre – det kommer alltså bli 2 semaforer vid infarten till Läggesta nedre – en för linjen från Mariefred och en för linjen från Taxinge-Näsby.