Onsdagen den 9 september började reparationerna av översvämningsskadorna. Reparationen blev klar på lördagen den 12. Här nedan visar delar av arbetet dag för dag.
9 september:
Vi började med den västra utspolningsskadan. Där skulle en ny mellanstor trumma läggas in. För den räckte det med att handgräva ett dike att lägga trumman i. Spåret pallades upp provisoriskt och grus kördes ut med våra små malmvagnar från Nyberget, dessa belastar spåret mindre och klarar ojämnt spår bättre än våra stora grusvagnar.
10 september:
Det fortsatte med uppfyllning och grovjustering av den västra urspolningen. Spåret revs över den östra urspolningen och grova trumrör kördes ut för att läggas i på det stället.
11 september
På fredagen hade vi hyrt in en liten grävmaskin med förare. Dels rensades dikena från grus som spolats dit och dels grävdes de två grova trumrören ner i den östra urspolningen.
Dikesrensning:
Grävning för trumrör och nerläggning av dessa. De skall ta hand om höga vattenflöden i framtiden.
Överskott av jord och lera lastas på vagn för borttransport:
Nya sliprar har lagts på plats och rälerna har lagts tillbaka och börjar skarvas ihop:
Avslut för dagen efter att spåret har spikats på var tredje sliper för att hållas på plats:
12 september
Spikning av återstående sliprar:
Stenar läggs på plats vid trummynningen som ras- och erosionsskydd:
Puts efter grusning och stoppning. Stoppmaskinen i bakgrunden:
Baxning:
Spåret klart:
Då vi räknar med att spåret kommer att sätta sig något då banvallen är så djupt uppfylld blir det begränsad hastighet över reparationsstället en tid framöver. De gröna varsamhetstavlorna signalerar att största tillåtna hastighet är 15 km/h: