Rapport från lokverkstaden

Den 18 februari var det dags för provtryckning av pannorna till lok 2 Virå och lok 5 efter reparationer, för Virås del en omfattande reparation med byte av innerfyrbox som med vissa kompletterande arbeten har tagit 4 år – för Hamras del ett enklare jobb med med byte av 2 stagbultar.
Här har Virå och Hamra rullats ut i solskenet, Virå fortfarande med det höga pannläget för att bättre kunna se runt bottenringen – pannan har varit fylld med vatten till topp och har långsamt värmts upp till ca 60°C – 70°C innan provtryckningen utförs.
IMG_5058s
På Hamra eldas det också långsamt för att få upp temperaturen på både vatten och panna
IMG_5059s
Trycket i Virås panna har nu pumpats upp till provtrycket (drifttryck + 30%)
IMG_5061s
Båda pannorna blev godkända, dessutom gjorde vår pannninspektör även inre besiktning på pannorna till de avställda ångloken – även rundpannan till lok 10 Avesta som därmed fick klartecken till fortsatt arbete med att tuba om pannan.
Helgen den 22 – 23 februari hade då självklart fokus på att få Virå körbar dvs montera pannan och börja montera ångrör och regulator
DSC_0042
Pannan har sänkts ner och skruvats fast (pannan sitter fast fram i sotskåpet där ångrören förbinder den med resten av loket – i bakkant hålls den på plats av fästen som medger rörelse då pannan utvidgar sig och bakre delen då får röra sig bakåt. Det blev en del pusslande för att få till rätt kvartning på regulatorhandtaget.
DSC_0045Regulatorn som sitter inne ångdomen ska självklart vara stängd när regulatorhandtaget är i stängt läge, det blir till att testa för att se att det blir bra – jobben har fortsatt med att montera ångrör mellan pannan och cylindrarna samt blästerrör .
DSC_0047
På lok 10 Avesta borrades de sista nitarna ur till sotskåpsringen
Lördagen den 1 mars samlades ett gäng nya eldare för att handgripligen lära sig hur ångloken är uppbyggda – de kommer under våren att samlas några helger för att lyfta Lotta och ta ur hjulaxlarna så de kan svarvas.
Men det börjar med att koppla ner rörelsen och hålla rätt på delarna
PICT1165
PICT1181
Då Hamra hade fått godkänt vid provtryckningen återmonterades den högra vattentanken
PICT1190