Provtryckning av JGJ9 (Nian)

I lördags började förberedelserna inför provtryckningen av Nian (pannan hade innan dess fyllts full med vatten så att det inte fanns någon luft i den, skulle t ex ett vattenståndsglas brista blir man på sin höjd blöt, vatten är ju inte kompressibelt så trycket faller snabbt isåfall). Här ligger veden i fyrboxen klar att tändas.

img_0746

och sedan var det bara att tända på, för första gången på drygt 60 år är loket påfyrat.

img_0748

och den här gången är det riktig vara som kommer ur skorstenen, och inte bara sot (se tidigare inlägg om Nian).

img_0749

img_0751Två smalspåriga ånglok från Motala verkstad under påeldning, till vänster Virå från 1901 och till höger Nian från 1915, kanske det blir tre Motala lok under påeldning senare i höst om provtryckningen går bra.

Provtryckningen går till så att först eldar man med ved tills att pannan och vattnet har en jämn temperatur på ca 60°C, det gäller att inte vänta för länge för så småningom svalnar vattnet i botten av pannan.  Efter en halvtimme tittade jag in i fyrboxen och fick andan i halsgropen när jag såg att det rann vatten över hela tubplåten i fyrboxen – men det fanns en helt rimlig förklaring – eftersom veden inte är riktigt torr så kondenseras fukten i de kalla tuberna (som är omgivna av kallt vatten).Eftersom loket lutar bakåt så rinner vattnet ut i genom tuberna i fyrboxen (bakre löpaxeln är ju borttagen för att kunna komma in i fyrboxen underifrån).

När väl vattnet och pannan har nått rätt temperatur pumpar man upp trycket med en handpump (syns intill loket i bilden ovan). Det går ganska lätt att pumpa upp trycket till 12 kg/cm2 men den sista biten till 15.6 kg/cm2 (30% över drifttryck) går betydligt tyngre.

img_0760

Här är trycket uppe på rätt nivå, helt odramatiskt – det var dock en del mekande med att hitta en provkran som passade att montera på pannmanometern. manometern till höger visar slidskåpstrycket och visar förstås 0 kg/cm2.

Det var en hel del omtag b la med blindflänsningen av ånglådan som inte riktigt höll tätt vid provtrycket, det beror på att regulatorn inte håller tätt så ånglådan fylls med vatten. Efter en stund vid detta tryck visade det sig att tuberna var täta men att det läckte lite i pluggningen av kiken till ångvisslan.

Det behövs bara att det droppar lite för att trycket ska falla. Den har tätats om och en ny provtryckning ska göras inom kort, går den bra blir nästa steg att göra ett ångprov och sedan ska ÅF:s inspektör vara med under ett ångprov.