Pannlyft i verkstaden

Lördagen den 19 oktober började som vanligt med kaffe och maskinchefens äppelkaka, sen började vi med omväxlingen för att få fordonen dit de ska stå inför vinterns arbeten och extratrafik. Emsfors som kommer att vara driftlok flyttades in i verkstaden för att stå varmt.

Fokus den här dagen var på Virå, Hamra och Avesta/Hunneberg

Pannan klar att lyftas på Avesta/Hunneberg

Pannan klar att lyftas på Avesta/Hunneberg

Frontväggen på hytten lyftes ur för att kunna lyfta ur pannan,  men innan det hade gått så här långt hade man jobbat några timmar med att plocka bort röranslutningar till pannan. På flakvagnen framför loket ska pannan läggas på sidan för att göra det lättare att arbeta inne i fyrboxen.

Pannan på Virå ska också lyftas ur ramen

Pannan på Virå ska också lyftas ur ramen

På pannan på Virå ska 2 av spolpluggshålen i bottenringen gängas om, det har visat sig att hålen och gängorna har blivit orunda under arbetena på pannan i england. Genom Nynäshamns järnvägsmuseums försog har vi fått låna en gängtapp i rätt dimension för arbetet.

Virås panna lyft

Virås panna lyft

Då spolpluggshålen sitter i hörnen på fyrboxen behövs arbetsutrymme för svängeln till gängtappen så det går inte att ha pannan på ramverket eller på en flakvagn – den kommer att ställas upp på slipers så det blir frigång för gängverktyget.

IMG_4007

Pannan lyft på nr 10 Avesta/Hunneberg

På nr 10 Avesta/Hunneberg är pannan till slut utlyft och ska ställas ner på flakvagnen – men hur ska det gå till att lägga den på sidan? Efter en stunds funderade kom man på den enkla lösningen att ta rullvaggan som används för hjulaxlar och lägga den avklädda delen av rundpannan mot den och vrida den 90°.

Pannan roterad på rullvaggan

Pannan lagd på sidan

Nästa steg blir att plocka bort de 2 tubpluggningar som finns där och börja skära ur tuberna (man skär med skärbrännare) och börja med att pressa de nya tubämnena. På Hamra har omkastarrörelsen och de delar som sitter fast i vattentanken tagits bort – nästa steg blir att lyfta av vattentanken och ta av pannplåt och isolering på sidan av fyrboxen för att komma åt stagbultarna.

Nästa planerade arbetsdag i verkstaden är lördagen den 2 november.