ÖSlJ nr 21 Gaivoron levererat

Idag på förmiddagen anlände transporten från Tallin med det nya motorloket ”Gaivoron”

Foto: Dag Bonnedal

Foto: Ulf Cordts

Trailern backas upp mot rampen vid kolbryggan i Läggesta

Foto: Ulf Cordts

Rälerna på rampen kopplas ihop med rälerna på trailern och motorloket dras av trailern

Foto: Ulf Cordts

Gaivoron på spår 1 i Läggesta

Foto: Dag Bonnedal

Främre förarplatsen, ratten är motorpådrag/avdrag. Raden med lampor på förarbordet är indikering för hydraulväxellådans lägen, de består av riktning och vilken av de körlägen (1 resp 2) som är valda. I originalutförandet styrdes hydraulväxelådan elektriskt med en stor knappsats samt ett stort antal visarinstrument som ska övervakas, då växellådan kan haverera om man inte gör rätt har vi valt att installera en PLC (en liten styr&reglerdator) för att styra växellådan. Den är inte inkopplad utan nu körs loket i nöddriftläge (riktningsväxeln läggs i manuellt inne i motorrummet innan motorn startas och det går bara att använda lägsta körlöget)

Foto: Dag Bonnedal

Gaivoron i Mariefred, nu återstår intrimning och montering av buffertar. Vår avsikt är att loket ska gå på museibanans dag den 24 september.
Det finns även lite rörliga bilder på youtube: