Årets trafikstart den 17 maj blev en fin dag med strålande solsken och glada resenärer. Fyra Motalatillverkade lok var i trafik och det var täta avgångar hela dagen.
På morgonen kunde en uppställning arrangeras av de tre ångloken tillverkade av Motala Verkstad.
Speciellt firades att loket ”Virå” togs i drift efter flera års revision med bl.a. en omfattande pannrenovering samt att loket ”K M Nelsson” fyller 100 år i år.
För dagen hade vi ett gästande lok från OBJ, Ohs Bruks Järnväg. Detta är ett motorlok byggt av Kalmar verkstad för NAEJ, Nättraby – Alnaryd – Eringsboda – Älmeboda Järnväg 1937 på ramverket av den järnvägens ånglok nr. 2 byggt av Motala Verkstad 1894.
Med dagens förstärkta trafik förekom även ett antal tågmöten i Marielund, något som är ovanligt numera.
Självfallet fick de två föremålen för dagens firande tillsammans dra dagens stora tåg, anslutningståget mot Stockholm på eftermiddagen.
Som en särskilt roligt evenemang kunde vi arrangera en nytagen bild för ett ”då och nu” montage.
1938 togs en bild i Nättraby av det då nya motorloket och den modernaste personvagnen nr. 4. Bredvid loket står lokförare Harald Lööf och i hyttdörren står hans dotter Marianne.
Glädjande nog kunde lokförare Lööfs dotter Marianne komma till Mariefred den här dagen. Så nu kunde en bild arrangeras med samma lok, samma vagn och samma Marianne i hytten. (Lokföraren är dock vår lokmästare Dag).
Nu är trafiken igång!
Fler bilder från dagen får gärna skickas till webmaster@oslj.nu.