Traditionsenligt så avslutades den ordinarie trafiksäsongen med Museibanans Dag den sista lördagen i september.
Arbetet med att planera för denna stora dag börjar över en månad innan med att sätta ihop en specialtidtabell, ett mycket komplicerat arbete med detaljerade lok- personal- och vagnsomlopp där hänsyn skall tas till växling, tillsyn av loken, personalens raster och möjlighet att ta igen smärre förseningar. Detaljerad växlingsplan måste göras för att hinna med och få plats med alla fordon i Mariefred. Sedan skall tjänstgöringslistor göras och ca. 35 personer bokas in för trafiktjänsten. Ytterligare ett antal personer behövs för försäljning i Café och tillfälliga matstånd, dit matvaror skall inhandlas och kaffebröd bakas.
Redan på fredagen, dagen innan är det full aktivitet med alla praktiska förberedelser: putsning, och påeldning av ångloken, växling av vagnar för att få tågsätten rätt sammansatta samt tillsyn av fotogenlamporna och att det finns ved till kaminerna denna mycket kyliga septemberdag. Det kalla vädret bidrog också till vackra ångplymer från ångloken.
På lördagsmorgonen börjar lokpersonalen sitt arbete redan kl 06, och snart sjuder hela Mariefreds station av aktivitet och besökarna strömmar till. Kl. 10 avgår Garpen med dagens första tåg.
Precis 12 timmar senare kommer Virå tillbaka med sista tåget efter en lång och mycket intensiv dag som avslutas med tåg i kvällsmörkret, detta år med all fyra ångloken samt rälsbussen, med fotogenlyktor och vedkaminer. En mycket lyckad dag utan några missöden och med många glada besökare.
Vill du vara med nästa år så är du varmt välkommen att anmäla dig på vår hemsida! http://www.oslj.nu/sv-SE/om-öslj/bli-medlem-36424415
The last Saturday in September is the traditional End of Season Gala in Mariefred. Planning for this takes months and over 50 members were on duty, including the café and food stands. This year one third of the staff on traffic duty was under the age of 26, very promising for the future.
Four steam engines were in service and for the first time in a couple of years also the 1930 Volvo railbus and the 1916 battery electric Garpen were on the roster.
First train left Mariefred at 10 am and the day ended 53 trains and 12 hours later. This year all four steam engines and the rail bus ran in the dark with kerosene lamps and heated stoves during the evening. The day was a grand success, no mishaps, many visitors and the cold weather made beautiful steam plumes.,
Still there are a few possibilities to ride our trains this year during the Taxinge Christmas Fair in November, and the Santa Special in December.