Museibanans dag 27 september 2018

Traditionsenligt så avslutades den ordinarie trafiksäsongen med Museibanans Dag den sista lördagen i september.

Arbetet med att planera för denna stora dag börjar över en månad innan med att sätta ihop en specialtidtabell, ett mycket komplicerat arbete med detaljerade lok- personal- och vagnsomlopp där hänsyn skall tas till växling, tillsyn av loken, personalens raster och möjlighet att ta igen smärre förseningar. Detaljerad växlingsplan måste göras för att hinna med och få plats med alla fordon i Mariefred. Sedan skall tjänstgöringslistor göras och ca. 35 personer bokas in för trafiktjänsten. Ytterligare ett antal personer behövs för försäljning i Café och tillfälliga matstånd, dit matvaror skall inhandlas och kaffebröd bakas.

Redan på fredagen, dagen innan är det full aktivitet med alla praktiska förberedelser: putsning, och påeldning av ångloken, växling av vagnar för att få tågsätten rätt sammansatta samt tillsyn av fotogenlamporna och att det finns ved till kaminerna denna mycket kyliga septemberdag. Det kalla vädret bidrog också till vackra ångplymer från ångloken.

På lördagsmorgonen börjar lokpersonalen sitt arbete redan kl 06, och snart sjuder hela Mariefreds station av aktivitet och besökarna strömmar till. Kl. 10 avgår Garpen med dagens första tåg.

Precis 12 timmar senare kommer Virå tillbaka med sista tåget efter en lång och mycket intensiv dag som avslutas med tåg i kvällsmörkret, detta år med all fyra ångloken samt rälsbussen, med fotogenlyktor och vedkaminer. En mycket lyckad dag utan några missöden och med många glada besökare.

Vill du vara med nästa år så är du varmt välkommen att anmäla dig på vår hemsida! http://www.oslj.nu/sv-SE/om-öslj/bli-medlem-36424415

 

The last Saturday in September is the traditional End of Season Gala in Mariefred. Planning for this takes months and over 50 members were on duty, including the café and food stands. This year one third of the staff on traffic duty was under the age of 26, very promising for the future.

Four steam engines were in service and for the first time in a couple of years also the 1930 Volvo railbus and the 1916 battery electric Garpen were on the roster.

First train left Mariefred at 10 am and the day ended 53 trains and 12 hours later. This year all four steam engines and the rail bus ran in the dark with kerosene lamps and heated stoves during the evening. The day was a grand success, no mishaps, many visitors and the cold weather made beautiful steam plumes.,

Still there are a few possibilities to ride our trains this year during the Taxinge Christmas Fair in November, and the Santa Special in December.

28/9 17.35

Det händer mycket innan Museibanans dag. Man förbereder så mycket man kan för att underlätta. Loken putsas och eldas på. Foto: Mats Furukrona.

Vagnsätten växlas ihop och backas ner i vagnhallen redo att dras ut på morgonen. Foto: Mats Furukrona.

Virå är välputsat och blänker. Många, många timmars jobb ligger bakom lokens puts denna dag. Foto: Ola Dahlström

Blandad dragkraft. Den blå rälsbussen och elektriska loket Garpen var med på Museibanans dag för första gången på flera år. Foto: Mats Furukrona.

Nian och Emsfors redo för dagens tjänstgöring. Foto: Dag Bonnedal.

Ångpanneinspektören gjorde driftsprov av lokens ångpannor på morgonen. Mycket blåsande säkerhetsventiler. Foto: Dag Bonnedal.

Garpen med kort tåg anländer till Mariefred. Foto: Kent Eriksson.

Lilla Tian låter som ett stort lok eftersom det ekar i gnistsläckarskorstenen när hon drar iväg från Mariefred. Foto: Dag Bonnedal.

Emsfors med blandat tåg. Foto: Kent Eriksson.

Rälsbussen, från Hällefors Fredriksbergs järnväg, var väldigt populär och gick välbesatt. Foto: Kent Eriksson.

Nian anländer till Läggesta. Foto: Dag Bonnedal.

Korvförsäljning i Läggesta var väldigt uppskattad. Foto: Kent Eriksson.

Virå vid Skallaholmsbron på väg till Taxinge. Foto: Dag Bonnedal.

Många åkte till och från Taxinge då det gick tåg ganska regelbundet under hela dagen. Foto: Kent Eriksson.

Rälsbussen, en Volvo från 1930 vid bron, på väg mot Läggesta. Foto: Dag Bonnedal.

Med jämna mellanrum måste man skjuta fram kol från kolboxen så man når det från hytten. Foto: Kent Eriksson.

Växlingspersonalen sitter och funderar på vad som skall göras här näst. 53 tåg skulle tas om hand på drygt 12 timmar, så många steg blev det. Foto: Dag Bonnedal.

Man får inte glömma att ta vatten. Foto: Ola Dahlström.

Mörkret smyger sig på och vi har just tänt lyktorna på Nian inför kvällskörningarna. Foto: Mats Furukrona.