Fr o m oktober har mycket kraft lagts ner på banarbete på Taxingelinjen men det betyder inte att det har varit tomt och släckt i verkstäderna utan nu speciellt när snön har kommit har det jobbats med våra fordon.
Vagnöversynen har pågått under hösten, i december var MJ 1 inne för genomgång av boggierna, AOJ 1 står på tur när växelarbetena blir klara i slutet av januari.
Dylta som har varit flitigt i bruk på Taxingelinjen i höst med grusning och ballastplogning togs in för översyn i slutet av november, innan det var dags för tjänstgöring i advents- och luciatrafiken.
Det mesta av arbetet görs underifrån, inspektera skruvförband, draginrättningar, mätning av hjulprofiler m m.
Helgenäs vars panna har dömts ut har kommit in i verkstaden, ett projekt att tillverka en ny panna har startats och lokets maskineri håller på att gås igenom.
Surahammar som har en ny motor, nu är hela drivlinan på plats och loket har varit ute och provkörts, motorn går förvånansvärt tyst. Nästa steg är att montera fästen för bromsutrustningen. När alla fästen är klara ska allt plockas ur och ramen ska blästras och grundmålas.
Emsfors har under året haft en gång med något ojämna ångstötar, nu har slidrörelsen plockats ner för att hitta orsaken och det visar sig vara omkastarbommen som glappar i lagringen. Den har shimsats och slidrörelsen har monterats ihop.
Tankarna rostknackades och målades om invändigt under våren, sotskåpet och skorstenen ska också målas om.
Nian (JGJ nr 9) hade under de sista tjänstgöringsturerna i v30 en spricka på höger sida av asklådan framför luckan, det visade när asklådan tagits ner att plåten och vinkeljärnet var svårt angripet av rost och var väldigt tunna. Vinkeljärnet byttes mot ett nytt som bockades till rätt radie för att passa och den tunna delen av plåten skars ut. En ny plåt har svetsats i och vinkeljärnet nitats fast. Nitskarven på undersidan har också dragits ihop då det fanns en liten springa där.
Asklådan på plats, dragstången till löpaxeln håller på att sättas på plats.
Nu är det några mindre arbeten kvar sen är loket klar får årets trafiksäsong.
I snickeriet jobbas det med underredet till postvagnen JGJ DGo 27, stolpar har kommit på plats.
Lessebo har sedan loket togs i drift haft en läckande regulator, nu jobbas det med att lyfta ur regulatorn för att kunna slipa plansliden. Regulatorstången envisas med att sitta väldigt hårt men envishet och en värmepistol har den släppt och är på väg ut.
På ångdomen är locket avlyft för att komma åt regulatorn