Helgen den 5-6 november var det höstupptakt för arbetena i verkstaden men det var även utbildning av förare på Gaivoron som fick öva på både växling och linjekörning till Taxinge-Näsby. I mörkret när solen gått ner hördes den mäktiga kockumstyfonen eka över gripsholmsviken när loket passerade Balders brygga.
Under flera år har det varit väldigt trångt i verkstaden och varje fordon som ska tas in har oftast lett till en omfattande pussling med växlingsrörelser då ett annat fordon måste tas ut som i sin tur måste byta plats med ett tredje osv. Det har länge diskuterats att flytta ut sexans ram för att frigöra spårmeter i verkstaden, ramen är förberedd och ställd på en tralla, men den ska målas först och nakna metallytor rostskyddas.
Ramen rullas ut på trallan för hand och rullas ända längst in på spår 3 i vagnhallen
Efter körs kranvagnen 905 in med Pyret och vajern krokas i en lyftstropp i den bakre änden av ramen (som är den lätta, det tunga pannstödet är i bortre änden). Kranvagnen är pallad i alla fyra hörnen för att stå stadigt under lyftet och inte tippa.
Ramen lyfts åt sidan och kranvagnen körs fram och ett nytt tag tas längre in på ramen, till slut står ramen där den ska bredvid NAJ 2, pannstöden står under ramen.
Efter att verkstaden i stort sett var tom så passade vi på att städa och flytta ut delar som inte behövdes i verkstaden antingen till bodarna eller upp i ställaget i hörnet så att det förutom mera spårmeter även blev mer fri golvyta.
Längst in står tendern följd av Surahammar,Virå och Stafsjö 21 med sidotankarna till Virå som ska kläs med masonit på utsidan för att skydda målningen vid transporten till MAVAB där de ska blästras invändigt. Längst in på spår 2 står Helgenäs.
Tankarna stod tillsammans med delar från Virå samt med hytten över bakre delen av tankarna, hytten och delarna har lastats över på KLJ 7. Det är inte riktigt klart än, ett lakan eller liknande tyg ska läggas mellan masoniten och tankarna så att det inte blir repor. Kanterna ska tejpas så att det inte kan komma in blästersand.
På Lessebo har det jobbats hårt med att försöka få ut regulatorstången men den har suttit som själva berget i regulatorn och har inte gått att få loss, så nu bestämde man sig för att kapa stången för att kunna få ut regulatorn som ska slipas in, den läckande röranslutningen från receivern till främre lågtrycksmaskineriet som sprang läck ska ses över.
Slidplanen är rejält repiga och ska slipas, en ny regulatorstång ska förstås tillverkas.
Under våren har man tagit upp ett manhål i toppen av ramtanken på Virå för att kunna komma åt den främre delen av tanken framför hjulaxeln.
Upphöjningen i botten av tanken är för hjulaxeln som går igenom där, det är delvis därför man har tagit upp ett nytt hål för i från det manhål som finns i botten bakom upphöjningen har man svårt att komma åt utrymmet framför hjulaxeln.
Insidan av ramtanken på Virå, manhålet i botten på tanken syns i nederkant – de bägge rören som i bakkant är sugrören till injektorerna.
Tendern har också kommit en bra bit på väg, skvalpskydd är monterade i tanken, buffertar är monterade och mellanlägg har lagts in i fjädringen för att få rätt höjd på tendern.
Efter det ska locket skruvas på och räcket på kanten nitas dit.
På kvällen bänkade sig 11 personer till en gemensam middag (eller en kulinarisk utsvävning som det också kallas) bestående av en tortellinigratäng med en kraftig ostsås och till efterrätt en ”key lime pie”.