Taxingeprojektet: Bangården i Hedlandet klar

10 – 11 augusti var det dags att dels grusa klart sträckan Bergåsa – Hedlandet så att kommunen kan sätta upp staketet mellan banan och cykelvägen samt göra klart rundgångsspåret på Hedlandets station så att rundgång kan göras av arbetstågen där. Samtliga bilder klickbara för större storlek.

De återstående skruvarna dras fast i växelkurvan

Aspa med gruståget vid bron över råckstaån

Aspa går in på rundgångsspåret i Hedlandet

I Läggestaänden av gruståget sitter motorloket ”Värtan” som väntar på att skjuta fram vagnarna på rakspåret.

Värtan bakom grusvagnen på rundgångsspåret

Vagnen är en av sidotömmarna som lägger gruset på sidan av spåret, ballastplogen används senare för att ploga upp och in gruset mellan kubben. Luckorna manövreras manuellt medans Värtan sakta skjuter vagnen framför sig.

Svetsade övergångsskarvjärn mellan olika rälsvikter.

Från Hedlandet och bort mot Taxinge används räls med en lägre rälsvikt än på sträckan Läggesta – Hedlandet, därför har ett övergångsskarvjärn svetsats ihop som passar.

Arbete pågår på Taxingebygget både på vardagar och helger om du vill vara med och bygga en ny 600 mm järnväg, skicka ett mail till taxingeprojektet@oslj.nu. Nu när rundgångsspåret i Hedlandet är klart drar vi igång med spårbygget mot Taxinge.