Under helgen började Nian monteras ihop inför ett kommande driftprov, en provtryckning har gjorts med tillfredsställande resultat.
Det som skulle göras var att montera asklådan under fyrboxen, här ligger asklådan på golvet. Det är inte gott om plats, asklådan är grundare framtill för att få plats mellan bottenringen och bromsbommen som sitter alldeles framför. Det gör att det är lite svårt att lådan på plats – den ska först över bromsbommen innan den kan baxas framåt och passas in på tapparna som sitter i bottenringen.Här har asklådan baxats på plats och äntrat på tapparna, en av dom syns sticka ner på bilden., armen som går på sidan av asklådan går till den främre dampen (lucka för att släppa in luft underifrån till fyren).
Asklådan säkras med kilar som slås in i tapparna.Här sitter asklådan på plats med kilen inslagen i tappen, luckan på sidan öppnas för att raka ur askan vid avställning av loket,
Under/bakom ska löpaxeltrillan sitta och här är alla delar som ska monteras ihop: trillan, hjulaxeln, lagerskålar och underboxar.Ovanpå det frästa planet på trillan sitter kronan med sina återställningsrullar, ovanpå kronan ska bärfjädern sitta.
Här är allt monterat, återställningsrullarna och kronan i mitten där den går upp i en hylsa i ramen. I och med att fjädertrycket verkar på rullarna så gör de sluttande planen att löpaxeln alltid vill centrera sig. Det återstår att montera ett fångstjärn som ska sitta under tungan som kan ses sticka ut bakåt.
Sett ovanifrån inifrån hytten så ser man den nya fjädern monterad, siffrorna på fjädern anger den last den har provats med hos tillverkaren.