Hamra hann inte in i verkstaden under den här vintern då de stora arbeten som behövde göras på övriga ånglok prioriterades högre. Inför trafikstarten måste dock göras översyn, och som alltid några mindre saker åtgärdas. Efter en vända över smörjgraven i gamla verkstaden för ”undersyn”, dvs översyn av det som sitter undertill på loket, justering av länkaget till dampen (dragluckan på asklådan) och hornblocken (som styr hjulaxellagren i ramverket) flyttade Hamra den 19 april in i nya verkstaden där det just denna vecka var ovanligt många ånglok samlade.
Förutom Hamra flyttade även Nian som fått sina nya tuber färdigkragade in i nya verkstaden samma dag. I verkstaden stod redan motorloket Surahammar som är under totalrevision, Emsfors som undergick översyn av armaturerna, Virå, KM Nelsson på väg att skruvas ihop efter stagbultsbyte, ramverket till Sexan som genomgår totalrevision, Lessebo med tender som är på väg att skruvas ihop samt motorloket Munken.
Förutom att montera armaturer som varit bortskruvade under vintern, sätta i spolpluggar, slipa in några och smörja upp flertalet ventiler skulle Hamra också få en ny bottenventil för tömning och bottenblåsning av ångpannan. För att montera den behövde röret på flänsen förlängas och röret till ljuddämparen kortas. Det senare visade sig vara kraftigt korroderat varför det kapades av och en ny bit skarvades i. Alltihop fick sedan ett lager värmetålig rostskyddsfärg.
Då ljuddämparröret var kraftigt korroderat var det naturligt att även inspektera anslutningen in i ångpannan och då kom ett av de gamla rigida endoskopen väl till pass. Monteringsflänsen sitter på ett rör som i sin tur är gängat i en stos i yttereldstaden straxt över bottenringen. Anslutningen konstaterades frisk såväl ut- som invändigt och allt kunde skruvas på plats.
Efter en vardagsveckas kvällsjobb med dessa armaturarbeten flyttade Hamra till lokstallet. Hon provkördes på fredagen den 24:e och var sedan under ånga vid musikalövningarna den 25 och 26 April. Då framkom det att täckmuttern till backventilen på höger injektor vars tätningsyta varit trasig i ett par år inte längre gick att få tät med lin och kiksmörja. Dessutom behövde ytterligare några ventiler slipas in.
Efter ett misslyckat försök att reparera den gamla täckmuttern tillverkades en ny som nu pryder sin plats på injektorn.
Även sotarventilen behövde en genomgång. Sätet frästes och käglan svarvades. Käglan är svår att spänna fast då den sitter rörligt infäst på axeln och diametern är större än spännhylsorna till svarven. Lösningen blev att istället sätta upp den i den lilla fräsen där det fanns en spännhylsa med rätt diameter! Med svarvstålet i skruvstycket gick det ju bra det också, och på andra försöket blev ventilen till och med tät! Även ventilen för värme till receivern slipades in och Hamra var därefter redo för årets trafik.
På lördagen den 1 maj drog hon sedan som noterat ovan årets första tåg och den ordinarie sommartrafiken är därmed igång. Kom gärna till Mariefred och åk efter henne!