Nu börjar det dra ihop sig till trafikstart den 1 maj (och årets tågsläpp den 11 april i samarbete med sveriges järnvägsmuseum), men det jobbas fortfarande flitigt i verkstäderna och ute i Läggesta där man har jobbat med att förbereda slipers för kapning och borrning (underläggsplattor har skruvats av).
Lessebo har kommit in i verkstaden för en översyn inför årets trafiksäsong, Lessebo kommer att gå i begränsad omfattning under säsongen.
När snön har smält bort är det dags att fortsätta bygget av banan från Hedlandet till Taxinge, med denna tjänstevagn som ska inredas med ett enklare pentry kan man ta matraster ute på byggspåret och behöver inte ta sig Läggesta.
På motorloket Surahammar har drivlinan monterats med nytillverkade fästen, när alla fästen är klara ska drivlinan plockas ur och underredet blästras och grundmålas.
På tendern ska underredet höjas med distanser mellan axelboxarna och fjädern, träklossen är bara temporär och ska ersättas av en ståldistans med styrklackar. Det för att bufferthöjden ska stämma med KLJ 2 Lessebo.
Nya lock har gjutits till axelboxarna, lagren har gjutits om tidigare – nu finns 8 klara axelboxar till vagnen.
Stafsjö 2 har plåtbeklädda sidor som är målade och sedan lackade, på ena sidan av vagnen har solen gått hårt åt lacken som har börjat krackelera. Den ska slipas ner och lackas om under våren – se detaljbilden nedan.
Under påskhelgen kommer det att jobbas både i verkstäderna med loken och ute i Läggesta med att kapa och borra slipers inför vårens fortsatta banbygge mot Taxinge. Om vädret tillåter kan det också arbetas med att färdigställa bangården i Hedlandet.