Tre ånglok står i fokus för vinterarbeten i år: KM Nelsson som ska provtryckas efter byten av stagbultar, Lessebo som ska monteras ihop för att driftprovas och Nian som håller på att få en ny tubsats.
Vädret var ju inte från sin bästa sida med riktigt grå tjocka men på lördagseftermiddan rullades KM ut efter att rosterstavarna hade lyfts i och en vedbrasa tändes i fyrboxen för att värma upp vattnet och pannan till 55 – 60 grader innan provtryckningen.
Trycket åstadkoms med vattenledningstrycket och en handpump. KM:s arbetstryck är normalt 11 kp/cm2 och provtryckningen ska göras med 130% av arbetstrycket dvs ca 14 kp/cm2.
Överhettarelementen har tagits ut och ånglådan har pluggats med blindplugg.
När pannan och vattnet bedömdes vara genomvarma lyftes rosterna upp från bärjärnen med lansen och släpptes ner tillsammans med det som var kvar av vedbrasan på backen, sen rullades loket in över gropen i gamla verkstaden så att fyrboxen kunde kontrolleras. Det visade sig att trycket inte höll sig på 14 kg men det berodde på att en av blindpluggarna på ånglådan inte tätade riktigt och att sotarventilen läckte en aning.
I fyrboxen var stagbultarna helt täta.
På Nian har jobbet med att valsa fast tuberna i sotskåpet fortsatt, nu har alla 44 nypits fast men några ska valsas ytterligare så de tätar, det hörs på klangen när man knackar i tuben om de sitter dikt runtom eller om det är luft emellan – är de dikt låter det stumt.
I fyrboxänden har alla tubändar valsats fast redan, det ser lovande ut , ett prov med vatten i pannan ska göras för att se om någon tub behöver valsas ytterligare.
Bottenblåsningsventilen som har varit demonterad för rengöring har monterats tillbaka, det som saknas är manöverstången som går upp genom hyttgolvet och röret som leder vattnet/ångan ut till sidan av loket.
Ventilen sitter alltså precis i bottenringen, urtaget som syns i ramplåten är för löpaxeln som man ser i bakgrunden. Kroken på plåten ska hålla röret från bottenblåsningsventilen.