Helgen 19 – 20 november fortsatte arbetena i verkstäderna, samtidigt kördes extratåg till Taxinge julmarknad.
Passagerarvagnen MJ 1 fick översyn och tvättades och vaxades, den kommer senare i höst tas in i nya verkstaden för att lyftas så att boggierna kan tas ut.
Förra arbetshelgen togs ju regulatorn på Lessebo ur pannan, nu kunde en del tid ägnas åt att åtgärda läckaget i regulatorn.Glidplanet på regulatorn, när ett märkbildsprov gjordes med storsliden kunde man knappt se var det hade tagit någonstans.
Planfräsning av storsliden, den var också väldigt sliten men börjar bli väldigt tunn, antagligen är det inte första gången den slipas om.
Här är det färdiga resultatet efter några minuters fräsning och flera timmars riggning för att få storsliden att ligga plant. i nederkant på bilden syns lillsliden som ska ligga ovanpå storsliden – den har också planfrästs. Manövreringen till regulatorn har också setts över och tapparna påläggssvetsats (som var väldigt slitna)
För Virås del är det en del jobb som kan göras innan pannan kommer tillbaks från England. Ramtanken har ju skurits upp i ovankant för att komma åt den främre delen av tanken och då har tanken börjat skrapas och rost knackas bort med en tryckluftsdriven nålhacka, det låter en hel del men resultatet blir bra. Även den tanken ska målas med Isotrol som rostskydd.
Ett lock har skurits ur en plåt och hål har borrats för skruv, locket syns i bildens vänstra överkant.
På främre löpaxelfjädern kunde man se att ett av bladen låg snett i förhållande till de övriga, det kunde bero på bladbrott så fjädern togs loss men det fanns inget fel på den så den snyggades upp och återmonterades. Däremot var inte högra fjädern till axel 2 (drivaxel 1) hel utan hade brustit på sidan av fjäderstroppen på de 2 översta bladen.
Den demonterade trasiga fjädern, vi brukar anlita Rånäs fjädrar – de kan renovera ett sådant fjäderpaket. I dess ställe monterades en reservfjäder på Virå
Sidotankarna på Virå har slagits in i masonit för att skydda målningen på sidorna under transport till blästring och under blästringen.
Lösa delar har demonterats, segmentbågen till omkastaren som sitter på tanken till vänster har paketerats med trasor och kraftig tejp för att skydda den.