Helgen 2 – 3 april samlades ett stort gäng för att göra en slutspurt i bygget av bangården i Taxinge, växeln som ska knyta ihop spår 2 och 3 skulle transporteras från Mariefred till Taxinge och läggas i samt att spår 1 skulle byggas. Plattformskanten som har varit i vägen revs under veckan så nu finns det plats att lägga ut spår 1.
Men på lördagen började vi tidigt i Mariefred med att tända en fyr i Dylta samtidigt som transporten med Linakuren som ska stå på Hedlandets station gjordes klar för att åka iväg. (Samtliga bilder är klickbara för större storlek)
I Läggesta står transporten med Lina-kuren redo att ge sig iväg på spår 1, på spår 2 har transporten med växel och grusvagnar kommit in.
På väg med växeltransporten mot Taxinge vid Sjöbyggets hållplats, det ligger mycket snö kvar fortfarande
Utsikten från förarplatsen på Dylta vid infarten till Taxinge station, spåren är ännu inte grusade men det är ett av jobben under helgen.
Semaforen som skyms av trädet kommer att flyttas till en ny plats utanför spår 3.
Tågsättet med växeln har kört så långt in det är möjligt på spår 3 för att lyftas av med hjullastaren
Växeln har lyfts av på spåren och sedan dragits med hjullastaren i läge, det är klart för att skarva ihop den med spår 2 och 3.
Det kommer både bekanta och obekanta på besök under dagen, många är intresserade och vill se hur bygget går framåt. Grillen är tänd inför lunchgrillningen.
Bakom vagnssättet syns var den gamla plattformskanten har tagits bort och en slänt schaktats – en ny plattformskant av trä ska byggas istället.
Efter lunchen började ett lag med att lägga ut slipers och räler till spår 1
Den ”stora” måttstocken används för att få rätt avstånd mellan spårmitt (3,6 m), till vänster är Pyret på väg med grusvagnarna för att lasta grus borta vid Oljeberget.
I andra änden av bangården har växeln skarvats i och nu ska ett utdragsspår byggas så att det går att göra rundgång
Ballastplogning av grus på spår 3, spår 1 börjar ta form – slipers och räler har lagts ut.
Utdragsspåret har börjat spikas och skarvas, arbetsståget med kompressorn har körts in på spår 2 och följer arbetslaget.
Solen är på väg ned och det börjar skymma när Pyret grusar spår 2, det är snart dags att börja packa ihop verktygen och åka tillbaks till Mariefred.
Dylta bildar fond mot skymningshimlen.
Klart för återfärd till Mariefred
På söndagen jobbades det med fortsatt grusning av spåren, ballastplogning och bygge av spår 1 i Taxinge, på linjen pågick samtidigt praktik för bromsare och lokpersonal. Det var ganska ruggigt väder så kaminen i Nättrabyvagnen kom till användning under dagen.
Grusning av spår 3 , spår 1 har nästan kommit så långt som det går utan att växeln är på plats – den växeln ligger i Hedlandets bangård och ska flyttas till Taxinge. Den ska ersättas av den växel som nästan är klar i Mariefred.
Utdragsspåret är nu så långt att det går att göra rundgång med ett lok, containern som står till vänster kommer att flyttas till Läggesta.
Kommande helger fortsätter arbetet i Taxinge, är du intresserad tveka inte att ta kontakt med oss: taxingeprojektet@oslj.nu