Helgen 26-27 mars fortsatte verksamheten på Taxingelinjen, medan tjälen fortfarande omöjliggör arbeten på linjen har utbildning av instruktionsförare ånglok och instruktionsbromsare pågått, den nya banan skiljer sig från den kortare sträckningen Mariefred – Läggesta genom att den främst har längre stigningar.
Första turen tilll Taxinge för dagen, tåget har stannat innan vägövergången vid Solviksvägen för att rensa vägövergången från grus så att tåget kan passera, när tjälen har gått ur backen kommer brädövergångar att läggas i.
Här passerar Dylta vid banans högsta punkt strax innan Hedlandet på väg mot Taxinge
Framme vid infartsväxeln i Taxinge stannade vi för att fylla vatten i lokets tankar från hjälpvagnen innan tågsättet växlas om.
I Taxinge jobbades det med att baxa de utlagda spåren i rätt läge och spika fast rälerna.
Vi använder oftast den tryckluftsdrivna spikhammaren men ibland använder vi även klassiska verktyg.
Dylta kommer in mot infartsväxeln, semaforen som står på plattformen kommer att flyttas till en plats utanför spår 3 så att man ser den när man kommer in mot stationen.
Plattformskanten av betongelement kommer att rivas och en ny byggas upp av sliper något närmare stationshuset för att ge plats för spår 1 som ännu inte är byggt – men växeln är ilagd och kan ses framför Dylta.
Då det inte ännu finns någon växel i andra ändan går det inte att göra rundgång så växlingen sker med hjälp av motorloket Värtan, Dylta kopplas loss och går rakt fram på spår 2.
Värtan kopplas till tågsättet och drar in det på spår 3, Dylta kan nu gå ut framför tåget från spår 2 och sedan gå in på spår 3 och koppla till tågsättet. När Värtan har kopplats loss är det klart för att köra tillbaks till Läggesta.
Vid dagens slut har 5 nya spårspann lagts i och det är klart för att lägga in växeln mellan spår 2 och 3.
Den finns klar i Mariefred och kommer att köras ut till Taxinge nästa helg 2 – 3 april, skicka ett mail till taxingeprojektet@oslj.nu om du är intresserad.