Sedan i höstas och under vintern har vi bedrivit ett intensivt arbete med slyröjning.
En stor del röjdes med traktor med röjaggregat när banvallen frusit i december, då fick vi slänterna röjda på 1 km mellan Mariefred och Hjorthagen samt drygt 3 km mellan Sjöbygget och Taxinge-Näsby. Vi har sedan successivt arbetet med manuell röjning med motorsåg och röjsåg, främst mellan Hjorthagen och Jagbacken samt nu senast invid Sjöbygget.
During the winter we have done lot of scrub cutting along the line. Most pictures below
are from the section Hjorthagen – Läggesta nedre.
Strax norr om Marielunds station skapades under 1970-talet ett förråd av grövre signaldelar på det som då var en bred tom yta bredvid spåret. Med åren belv ytan helt bevuxen av sly och de signaldelar som kunde flyttas därifrån har flyttats. Nu var de kvar som var helt invuxna i sly. Vi befriade dessa från sly och rensade upp i övrigt i slutet av november.
I februari 2022 fortsatte vi med röjning mellan Hjorthagen och Marielund. I Marielund röjde vi bort alla buskage på västra sidan av spåret. Mitt på sträckan röjde vi fritt diket mot hjortparken så våra resande får fri sikt mot hjortarna i sommar.
9 mars röjde vi vid Sjöbygget och åkte då till Taxinge-Näsby för lunch. Vid km 29 Syltabergsskärningen vid länsgränsen hade bävrarna fällt en stor björk tvärs över spåret, så det blev försenad lunch och extra arbete för att ta hand om den.
March 9th we worked between Hedlandet and Taxingen-Näsby and went for lunch in Taxinge-Näsby, but the beavers delayed the lunch that day with a big birch across the track.