Verkstadsarbeten februari 2019

Några bilder från arbeten under helgerna 2-3, 9-10 samt 16-17 februari.
Klicka på bilderna för förstoring.

Short summaries in English. Click on the pictures to enlarge them.

Kraftigt snöfall natten till den 3 februari. Dagen fick inledas med snöskottning, både manuellt och med maskin.

Nr. 5 Hamra – fortsatt arbete med lagerboxar.

Axelboxarnas övre del är utformade som oljebehållare för smörjning av hjulaxellagren. De gamla locken till Hamra var sneda och vinda, nytillverkade skurna med laser sluter till mycket bättre och förhindrar att smuts kommer in i oljebehållarna.

New laser cut lids for the oil reservoirs in the axleboxes for No. 5 Hamra will keep dirt out much better than the old ones.

Nr 9, Nian

Fortsatt arbete med löpaxelboggien till ångloket JGJ 9. Se tidigare inlägg.

Löpbanan för återställningsrullarna på främre löpaxelboggin till JGJ 9 är sliten och ska påläggssvetsas och fräsas till den W-form som mallen i övre vänstra bilden visar.

Skänkeln på kronan som står på återställningsrullarna är hårt sliten, ska påläggssvetsas och fräsas. Mallen i övre vänstra bilden visar hur det ska se ut när det är klart

The front bogie parts on JGJ 9 are heavily worn and material will be added with arc welding and milled to the correct form as shown with the templates. These were made from digital copies of the original drawings made by Motala verkstad in 1915.

Lifting hooks have been welded together for our large TU-4 diesel loco so that it can be hoisted with our set of hydraulic jacks.

Surahammar

Skärning av hål för buffertstampen på Surahammar

Holes for the buffer stem are cut in the front plate of locomotor Surahammar also the steel floor has been installed.

Nu ligger plåtgolvet på plats, när det är klart så kommer ett golv av trä att läggas ovanpå.

Nr 2, Virå

Virå har fått bottnen av sin rökskåpslucka påläggsvetsad samt så har deflektorplåten byggts om med en ”böj” nederst.

No 2 Virå – the lower rim of the smoke box door has had material added with arc welding and filed so that has a snug fit to the smoke box flange. The deflector plate has been redone with a lip at the bottom so that the soot will fall inside the flange of the smoke box

Nr 1, Lotta

Eftersom föreningen fyller sextio år i år så vill vi undersöka möjligheten att driftsätta föreningens första körbara ånglok, Lotta.
Loket har inte varit i drift sedan 1990 och stod under flera år utställd på Tekniska museet i Stockholm. Först nu efter 29 år så hällde vi vatten i pannan och gjorde en fyr. Detta för att värma upp pannan till ca 50 grader celsius för att inte ge onödig påfrestningar på materialet när vi kalltrycker. Kalltryckningen gav goda resultat och hoppet om att vi ska få igång Lotta igen är starkt!

Our first running steam locomotive Lotta is slowly being put back into running service. This past weekend the first fire was lit in the firebox for 29 years to heat the boiler for a hydraulic test. The test gave good results and the work to put her back into running order will continue.

småpinnar tänds för att sedan placeras i fyrboxen.
Första gången det brinner här inne på över trettio år.
Nu stiger röken.

JGJ 10

Linjering på vagnen JGJ 10. Mycket arbete är det!

On the rebuilt passenger car JGJ 10 the first set of decor lines has been painted, more will be painted on the surfaces between the windows.

Ett svar på ”Verkstadsarbeten februari 2019”

  1. Hej

    Håller tummarna för Lotta. Jag åkte med på första turen för 60 år sedan och ska åka igen 11 maj,

Kommentarer är stängda.