På ÖSlJ så firades påsken med arbeten i verkstaden.
Work in the ÖSlJ workshop during Easter 2018, with short summaries in English below.
Virå
På Virå så har vi skruvat isär vattenståndsarmaturer för inspektion samt för att byta packningar. Vi har även gjort en besiktning av loket efter vinterns arbeten med maskineriet som gick bra. Nu återstår bara att måla klart cylindrarna samt ett driftprov innan Virå är klar för sommarens trafik.
No. 2 Virå is almost ready for the comming traffic season after the work with the machinery during the winter. Remains to give the cylinders some red lining.
Vattenståndsglaset på Virå uppskruvat.
Ungefär såhär kommer linjerna att se ut, ett par småsaker skall justeras innan dom slutligen målas.
Surahammar
På Surahammar så har vi börjat bygga ett nytt avgassystem, vi har även lyft på hytten för att se hur vi ska inreda hytten.
Hytten på plats, loket saknar givetvis en del plåtar men man kan ana hur det skall se ut.
Avgassystemet tar form.
Diesel loco No. 20 Surahammar starts to look like a locomotive again. It has received a used Mercedes-Benz 5-cylinder diesel engine with automatic transmission. A new exhaust system is being fitted.
Nian
På Nian har nya avblåsningsrör monterats på vattenståndsglasen, lite knepig rördragning för inte komma vägen framför eldstadsluckorna och komma förbi muttern som håller gejden för eldstadsluckan.
Nya glanderflätor packas i ångventilen till förarinjektorn, lite kladdigt då flätan smörjs in med grafitfett innan den läggs på plats.
Also locomotive No. 9 receives some attention as preparation for the coming traffic season. New drain pipes for the water level glasses are fitted and some valves receive new packing.
Hamra
Alla nya passkruvar för hornblocken är på plats i de brotschade hålen och efter en sista kontrollmätning så kan de dras fast med låsbrickor.
Att hornblocken sitter helt rätt kontrolleras med en mikrometer och en specialtillverkad referenskil som provisoriskt hålls på plats av den stora skruven.
Muttrarna dras slutgiltigt fast med momentnyckel och momentförstärkare.
Klart trång arbetsmiljö på lokramens insida med asklådan ovanför huvudet.
The extensive running gear overhaul of loco No. 5 Hamra moves forward.
All horn guides have been milled and ground flat and square. New fitted bolts will hold them in reamed holes. Before being fitted permanently a last check is made with micrometer and a test wedge. New wedges are under production.
Finally the nuts can be tightened with locking washers. Very cramped working space between the frames and under the ash pan.