Reparation efter översvämning

Onsdagen den 9 september började reparationerna av översvämningsskadorna. Reparationen blev klar på lördagen den 12. Här nedan visar delar av arbetet dag för dag.

9 september:

Vi började med den västra utspolningsskadan. Där skulle en ny mellanstor trumma läggas in. För den räckte det med att handgräva ett dike att lägga trumman i. Spåret pallades upp provisoriskt och grus kördes ut med våra små malmvagnar från Nyberget, dessa belastar spåret mindre och klarar ojämnt spår bättre än våra stora grusvagnar.

IMG_7191

IMG_7193

IMG_7195

IMG_7199

IMG_7202

IMG_7205

IMG_7207

10 september:

Det fortsatte med uppfyllning och grovjustering av den västra urspolningen. Spåret revs över den östra urspolningen och grova trumrör kördes ut för att läggas i på det stället.

V__97AE

11 september

På fredagen hade vi hyrt in en liten grävmaskin med förare. Dels rensades dikena från grus som spolats dit och dels grävdes de två grova trumrören ner i den östra urspolningen.

Dikesrensning:

WP_20150911_001s

Grävning för trumrör och nerläggning av dessa. De skall ta hand om höga vattenflöden i framtiden.

WP_20150911_010s WP_20150911_016s WP_20150911_019s

Överskott av jord och lera lastas på vagn för borttransport:

WP_20150911_029s

Nya sliprar har lagts på plats och rälerna har lagts tillbaka och börjar skarvas ihop:

WP_20150911_031s

Avslut för dagen efter att spåret har spikats på var tredje sliper för att hållas på plats:

WP_20150911_033s

12 september

Spikning av återstående sliprar:

WP_20150912_002b

Stenar läggs på plats vid trummynningen som ras- och erosionsskydd:

WP_20150912_013s

Puts efter grusning och stoppning. Stoppmaskinen i bakgrunden:

WP_20150912_014s

Baxning:

WP_20150912_015s

Spåret klart:

WP_20150912_021s

Då vi räknar med att spåret kommer att sätta sig något då banvallen är så djupt uppfylld blir det begränsad hastighet över reparationsstället en tid framöver. De gröna varsamhetstavlorna signalerar att största tillåtna hastighet är 15 km/h:

WP_20150912_017s