Nian (JGJ9) provkörd

Nu i helgen eldades Nian på för ett ång- och rullprov, loket har varit avställt sedan 1951 och har alltså inte varit i drift på drygt 60 år! Det har gått åt ca 1000 mantimmar att komma ifrån det här utgångsläget:

bild_202Bilden är tagen hösten 2006 då vi fyllde vatten i pannan för första gången, vattnet kommer från de små rökgastuberna som är perforerade av korrosion. Efter att ha bytt alla små rökgastuberna i pannan (45 st)  och en stor del andra arbeten har ser det ut så här:

bild_201

På bilden är spjällådan till överhettarna inte monterad.

Pannan är fylld med vatten och en vedfyr är tänd

bild_02

Det tar 3-4 timmar att elda på i lagom takt för att nå upp till fullt tryck, först med ved tills panntrycket är ca 4 kg/cm2 – sedan med stenkol som tänds på vedfyren.Domkåpan är avlyft för att komma åt säkerhetsventilen.

bild_01Nu har vi börjat elda med stenkol och närmar oss drifttrycket 12 kg/cm2

bild_301Säkerhetsventilerna var inställda i provbänk med tryckluft men då de beter sig lite annorlunda med ånga fick de justeras en aning.Förarinjektorn öppnas för första gången, det var inga problem att få den att suga och börja mata in vatten i pannan.

bild_304Här har vagnen Stafsjö 3 kopplats till loket för att ge lite tyngd att dra på, vi kunde inte känna några tecken på varmgång i lager under provkörningen.

bild_305

Några av pysarna stängde inte, troligen pga brustna fjädrar samt en del andra saker som ska åtgärdas. Nästa steg är utföra ett driftprov med inspektör från ÅF på plats.