Slyröjning på hög höjd

Slyröjningen utmed vår bana har de senaste åren bedrivits relativt intensivt, mest som enpersonsarbete, vilket gett bra resultat med öppnare vyer och bättre sikt utmed spåret.

Ett arbete som blivit kvar på önskelistan är avverkning av tät och grovvuxen sly på södra sidan av bergsskärningen genom Syltaberget, dvs invid Mälaren vid Länsgränsen. Banan går här i kurva genom en djup bergsskärning där berget på södra sidan bildar en 8 – 10 m nästan lodrätt vägg med minimala avsatser där sly och även gran slagit rot och hunnit växa sig grov. Ovanför den mer loträta delen finns gamla rasskyddsmurar av betong och en relativt brant sluttning med ytterligare 2 – 5 m höjd fram mot fastighetsgränsen där marken planar ut mot normal skogsmark. Pga lutningen har normal slyröjning varit omöjlig.

Den 8-9 nov hade banavdelningen lånat en skylift från Taxinge Gods, denna lastades på en av våra låga småtrallor så den kunde köras till arbetsplatsen från Taxinge-Näsby station. På plats pallades stödbenen stadigt så att bergväggen kunde bearbetas en bit i taget. En person arbetade i korgen med elmotorsåg och en passade det nerfallande nedanför. Samtidigt arbetade två man med motor- och handsåg i sluttningen ovanför skyddsmuren och ytterligare två man med handverktyg med den något mindre slyn på norra sidan av skärningen (där var det röjt en gång för ett par år sedan).

Resultatet blev mycket prydligt och ger en säkrare passage av skärningen.

Skylift i arbete på södra bergväggen. Lok 19 Värtan är kopplad till trallan under skyliften. Hitre delen i bild är röjd.

Skylift i arbete på södra bergväggen. Lok 19 Värtan är kopplad till trallan under skyliften.

Skyliften i arbete. En man röjer i sluttningen ovanför.

Skyliften i arbete. En man röjer i sluttningen ovanför.

Det ÄR högt.

Det ÄR högt. Granen i förgrunden växer inte neråt, den är avverkad uppifrån

En av betongmurarna som tidigare varit dold syns nu tydligt. Det avverkade materialet kommer fraktas till slyupplaget i Läggesta under veckan efteråt.

Vy uppifrån.

Vy uppifrån.

Arbetståget ser litet ut uppifrån. Vår hydrauliska kranvagn, lok 21 Gaivoron, vagnen med vår rastbod "Maltebo" samt en flakvagn med det stora elverket.

Arbetståget ser litet ut uppifrån. Vår hydrauliska kranvagn, lok 21 Gaivoron, vagnen med vår rastbod ”Maltebo” samt en flakvagn med det stora elverket.

Paus i "Maltebo"

Paus i ”Maltebo”

Norra sidan, röjning med bl.a. stångsåg.

Norra sidan, röjning med bl.a. stångsåg.

Röjning med motorsåg överst i slänten.

Röjning med motorsåg överst i slänten.

Elverket

Elverket. Förutom skylift och elmotorsåg matar det även köksutrustningen i ”Maltebo”.

Skyliften under nertagning efter lördagens arbete. Km 29 från Södertälje (vi har kvar gamla km-räkningen).

Skyliften under nertagning efter lördagens arbete. Km 29 från Södertälje (vi har kvar gamla km-räkningen).

Arbetet klart på söndagen. Vi är riktigt nöjda ned resultatet. Man kan inte tro att det vat fullständigt igenvuxet här två dygn tidigare.

Arbetet klart på söndagen. Vi är riktigt nöjda ned resultatet. Man kan inte tro att det vat fullständigt igenvuxet här två dygn tidigare.

Syltaberg österifrån. Skärningen finns där skogskanten viker ner mitt i bild. Mariefred med kyrkan skymtar på andra sidan Gripsholmsviken till höger i bild.

Syltaberg österifrån. Skärningen finns där skogskanten viker ner mitt i bild. Mariefred med kyrkan skymtar på andra sidan Gripsholmsviken till höger i bild.

Samtliga bilder är klickbara för större storlek.