Under veckan har det arbetats med att dels få stagbultar tillverkade för att kunna svetsa dom på plats och mycket arbete har lagts ner på att jobba med diktning på Virås panna.
Virå som nu har provtryckts 2 gånger är nu i stort sett klar för att göra en provtryckning med vår panninspektör om några veckor, det återstår att få en del blindflänsar helt täta. Pannsvepen har tagits fram för att provas på rundpannan och det är nödvändigt med en viss justering.
På Nian har arbetet med att rensa ramtanken från rost fortsatt och nu börjar det närma sig när det är dags att börja måla med isotrolfärgen. Då vi lade ner många arbetstimmar under förra verkstadssäsongen i samband med reparationsarbetena av drivaxeln som brast 2011. Fjädrar och fjäderupphängning på loket har renoverats och maskineriet har gåtts igenom för att få bort lagerglapp – b la göts 2 koppelstångslager om. Det har gett resultat och loket var i drift till ångans dag 2013 och har haft många driftdagar under 2013 och har rullat ca 1800 km.
Emsfors har också haft många driftdagar under 2013 och har visat sig få en lägre kolförbrukning/km då det har gått på Taxingelinjen där det verkligen kommer till sin rätt och får en effektivare förbränning då belastningen ökar. Under denna verkstadssäsong är det mindre reparationer b la ska några dåliga kikar bytas ut och nya backventiler monteras till smörjpressen.
På lok 10 har det rostiga sotskåpet skurits bort, nu gäller det att få bort den ring som håller sotskåpet mot rundpannan – den är nitad med försänkta nitar och de ska ju tas bort
Under veckorna står det inte tomt i verkstäderna utan det jobbas med postvagnen JGJ DGo 27 när vädret inte medger arbeten på vagnhallen i Läggesta nedre