Nyårshelgen är ju av tradition en arbetshelg med lite lättsammare former, de sista dagarna av 2009 ägnades åt att förbereda för de omfattande jobb som ska utföras på ångloket Virå (mer om det längre ner) – planen var att flytta Virå från lokstallet till gamla verkstaden så loket skulle få stå och ljumma till sig innan vi började arbeta med det.I Mariefred har det varit rejält kallt en längre tid.(Klicka på bilderna för se dom i originalstorlek)
För att göra förflyttningen från lokstallet till gamla verkstaden så rensades alla växlar mellan lokstallet och verkstäderna från is och snö och den enda växelvärmen som finns här är den som åstadkoms med borste, hacka och spett. Det tog i stort sett hela dagen innan alla växlar var röjda,
Samtidigt röjdes det plats för uppställning av lösa delar från Virå, pallar i ställaget lastades om för att frigöra plats + hyllplatser för mindre delar.
När mörkret började falla på nyårsafton så hade Virå flyttat in i gamla verkstaden, spårriktarmaskinen Bojomatic till Virås plats i lokstallet, motordressinen ”Köttbullen” till nya verkstaden framför motorloket Surahammar från sin tidigare plats i delen mellan snickeriet och lokstallet. Pyret fick inte längre plats i gamla verkstaden så den fick stå framför Garpen.
Då började förberedelserna för nyårsmiddagen – ädelostspäckad oxfilé med portvinskokt rödlök och ugnsstekt klyftpotatis, grönsallad förstås (annars blir det ingen efterrätt!) och som dessert ”Key lime pie” med två olika garneringar.
Som vanligt mycket gott, sedan firades det nya året in med nyårsskålar på plattformen men den stränga kylan gjorde att vi inte stod ute så länge, kylan kanske också bidrog till att det inte var lika mycket fyrverkerier som förra året – men några innovationer i form av små varmluftsballonger med ljus såg vi.
Virå har bara använts till särskilda trafikdagar son Ångans dag och Museibanans dag under 2000-talet då det ofta har inneburit att någon eller några tuber har sprungit läck, fyrboxen har också börjat visa på ålderstecken. Pannan har trots detta varit i drift längre än vi då hade kunnat hoppas (den är tillverkad 1939).
Planerna har sedan flera år varit att hålla loket i drift till efter jubileet och därefter åtgärda pannan.
Under hösten 2008 togs de första kontakterna för att finna en lämplig pannverkstad för att utföra reparationerna på Virås panna. Efter att ha varit i kontakt med ett flertal firmor både i Sverige och utomlands har vi dragit slutsatsen är att det är bara i England som det finns en så stor marknad för reparationsarbeten på gamla ångpannor att det traditionella hantverkskunnandet hålls vid liv och priskonkurrensen fungerar.
Överenskommelse har nu träffats med ett engelskt företag. Planerna är att den nitade kopparfyrboxen skall ersättas av en svetsad stålfyrbox men att insättandet av denna modernare fyrbox skall ske efter traditionella, beprövade metoder.
Vår ambition är att ha Virå åter i drift till säsongen 2011, därför har jobbas det nu intensivt med att frilägga ångpannan – och det är ett omfattande arbete:
- Hytt och vattentankar måste lyftas av
- All armatur (ventiler, vattenståndsglas, armaturställ, injektorer m m) måste demonteras
- Pannan ska kläs av, alla öppningar ska blindflänsas
- Transportställ ska byggas för ångpannan.
Den 2 januari påbörjades jobbet i gamla verkstaden, här jobbas det på alla håll och kanter med att plocka bort armaturer
Det blir gott om delar som det gäller att hålla reda på så det inte uppstår några tveksamheter när allt ska återmonteras om drygt ett år
Jobbet fortsatte dagen efter med friläggning, då togs också ångdomen bort för att kunna bedöma regulatorns kondition
Virås originalpanna från Motala verkstad byttes ut av Ballangens gruber A/S (en gruva i närheten av Narvik) 1939 mot denna panna tillverkad av AS Örens mekaniska verkstad i Trondheim
Så här ser regulatorn ut – det är en planslid som manövreras med en excentriskt infästad stång på regulatorstången.
Efter att dessa bilder har tagits har arbetet med att demontera hytten fortsatt och nästa gång vi fortsätter med Virå blir helgen den 16 – 17 januari. Det kommer samtidigt att jobbas med bygga klart infartsväxeln till Hedlandet ute i Läggesta, där kan man även ge att handtag med att lossa underläggsplattor från de slipers vi har liggande så att de kan borras och kapas.