Helgen v16 jobbades det på flera olika projekt på ÖSlJ i Mariefred, ett gäng var ute och ställde ut och fyllde på vattentunnor längs linjen inför trafikstarten den 1 maj.
Inne i verkstaden var det också aktivt
I gamla verkstaden står JGJ 9, Emsfors och KLJ 2 Lessebo – som syns kan det behövas en kopp när man håller på att slipa in regulatorsliden på Emsfors. Regulatorn sitter längst ner på sidan av ångdomen och locket är avtaget – ångröret går sedan fram och ner mellan panna och tankar till cylindrarna. Vårsolen börjar lysa in skarpt genom fönstren.
På KLJ Lessebo har ett nytt byxrör monterats och målats, loket börjar bli klart inför uppvisningen på Järnvägsmuseum 100 år i Gävle den 23 maj, till vänster syns den undre delen av lättningsverket till pannan.
Sotskåpet till Avesta börjar bli färdigt, det har lagts ner mycket jobb på att byta ut de sönderrostade delarna av sotskåpsringen mot nya och passa till de mot de gamla, nu ska stödet bara fräsas till då det inte riktigt har samma radie som sotskåpet.
På JGJ 9 har skuggningen till siffrorna på buffertbalken målats för hand, det fungerar inte så bra med schablon då färgen kan dras in under schablonen av kapilläreffekten. Den gamla ratten är monterad för att kunna se hur luckan passar mot sotskåpsringen och den behöver justeras en aning.
Luckan och sotskåpet ska målas om när passningen är klar,
Bufferthylsan har rengjorts och fått en grundmålning, ska sedan målas svart
Nästa arbetshelg i verkstaden är v18 (2 – 3 maj)