Vi har här skildrat arbeten som sker i ÖSlJ verkstad under arbetshelger, men en hel del arbete sker även under vardagar, främst onsdagar som är ”seniordagar”. Främst sker då arbeten på våra vagnar, mer om detta kommer skildras i ett kommande nummer av ÖSlJ-Nytt. Som en aptitretare inför den tidningsartikeln visar vi här lite text och bilder om det pågående arbetet med ”godsfinkan” KLJ G 29.
Denna godsvagn som alltså kommer från Kosta – Lessebo Järnväg var ÖSlJ första godsvagn under vårt första verksamhetsår 1959. Vagnskorgen som hade stått som förråd i Kosta förenades då med ett underrede från KLJ av rätt typ.
Denna vagn byggdes till detta skick med vagnskorg 1936 på KLJ och gick alltså till järnvägen lades ned 1948, 12 år i sin historiska skepnad, nu 65 år på ÖSlJ!
Vagnskorgen som var tydligt nr 29 sattes alltså 1959 på ett funktionsdugligt underrede från en då okänd vagn av rätt typ. KLJ hade inte instansade vagnsnummer på ramverken. Senare forskning har visat det högst sannolikt är från vagn nr 52. Nu hände det tydligen att KLJ även flyttade godsvagnskorgar till andra underreden, så historien är lite rörig på KLJ.
Hos ÖSlJ sattes alltså vagnen i drift redan 1959 på Lina Bruk i det skick den var. Efter flytten till Mariefred fick den en revision 1967 och senare en ommålning och enklare revision 2008. Nu har dock vissa bärande delar av originalkorgen blivit rejält ruttna och behöver bytas. Vagnskorgen är därför avlyft från underredet och står i snickeriet. Underredet är däremot i bra skick och behöver troligen bara rengöring och målning.







