Det var sedan länge planerat att köra tomtetåg på 1:a advent den 28 november, så på lördag eftermiddag jobbades det intensivt med att röja plattformar, parkeringar, bangård och vägövergångar från snö inför söndagen. Som tur hade vi planerat att åka ut med ett plogtåg på linjen tidigt på morgonen men det hade snöat hela natten så det var bara att börja skotta igen för att få fram snöplogen.
Men ibland undrade vi om vi hade inbillat oss att vi skottade 4 timmar i går kväll?
En tanke med att börja tidigt med plogningen var att vi skulle kunna dra ut vagnarna och tända i de vedeldade kaminerna i Nättrabyvagnarna och vedpannan i JGJ 11.
Efter att ha röjt bangården i Mariefred körde vi ut på linjen och plogade, här har vi stannat vid Hjorthagen för att rensa vägövergången innan vi kör vidare.
Snön ligger orörd på banan mot Marielund, här har snön blåst bort och det finns inga större snödrivor.
Vid Ekudden låg snön lite tjockare, här har vi stannat för rensa sista vägövergången innan vi kommer till Läggesta nedre.
Framme i Läggesta nedre plogar vi spår 1 och spår 2 som rundgångsspår för Dylta med tomtetåget som snart ska komma in på stationen (vi hade en tkl-behörig på plats så bevakning togs upp på stationen), här har vändskivegropen röjts och plogen börjat vändas för att kunna ploga mot Taxinge.
Dylta har kommit med tomtetåget och Dylta ska göra rundgång innan tåget ska gå med julmarknadsbesökare till Mariefred.
Det kraftiga snöandet innebär att varje växel måste rensas från snö innan den kan läggas om, bromsaren kontrollerar att tungorna sluter och borstar bort snön vid stödrälen.