Renoveringen av KM Nelsson del 3 / 3

Detta är tredje och sista delen av de samhörande inläggen om arbetet vi gjort på egen verkstad på renoveringen av K.M. Nelsson under senare delen av 2023 samt under 2024.
För att läsa inläggen i ordning börja här: https://museijarnvagenimariefred.se/renoveringen-av-km-nelsson-del-1-3/

Ramtanken

I inlägget från 9 augusti 2023 nämner vi att efter undersökning av ramtanken har vi konstaterat att inte hela botten behöver bytas. Den del som vi behövt byta är urtaget ovanför en av koppelaxlarna vilket inte var helt okomplicerat. Byte av den plåten är nu klar och vi håller på att påläggsvetsa runt några genomföringar för förbindelserören. När det är klart ska tanken testas för läckage och går det bra ska den åter svetsas igen på ovansidan och sedan rostskyddsmålas invändigt.

Förberedelser inför att sänka ner ramen

Ett av de sista metallarbeten som utfördes i arbetet med storlagren var att renovera ställskruvarna till kilarna. Vi försöker att återanvända så många originaldelar som möjligt när vi arbetar. Ett bra exempel där vi endast bytt de dåliga delarna av originaldetaljer är just ställskruvarna. Samtliga skruvar hade översträckta eller helt sönderdragna gängor men alla utom en hade en bra original T-skalle. Därför återanvände vi skallarna till fem av sex ställskruvar och nytillverkade en i sin helhet. En orsak till de sönderdragna gängorna var att de var gjorda i sätthärdningsstål som är väldigt mjukt under den härdade ytan. De nya gängorna gjorde vi i verktygsstål som är väldigt mycket starkare, de kommer att hålla. Eftersom det är trångt att justera ställskruvarna när allt är monterat så har vi även byggt om en fast nyckel för att enklare kunna komma åt mellan bindjärnet och underboxen.

Arbetena som nu återstod var att tillverka och montera nya smörjdynor, måla ramverket och slutmontera axelboxarna på axlarna! Sedan är det dags att pröva ställa ner ramverket på axlarna igen och hoppas att allt passar…

Den stora helgen

En av de största helgerna i projektet hittills! Under samma veckoavslut kom KM Nelssons panna hem efter fyrboxbyte och renovering av pannan utfört av VEÅ och vi ställde ner ramverket på hjulen igen efter mer än tre års arbete! Samtidigt var det även en av de största trafikhelgerna: spöktågen.

Som ni kunnat läsa i förra inlägget där vi skrev om storlagren så kunde vi inte med säkerhet kontrollera att allt skulle passa i förväg utan vi kom överens om att vi endast skulle ”pröva” att ställa ner ramen på hjulen igen ifall att det skulle vara något som inte riktigt passade…

Nervöst lyfte vi ramen från pallningen och rullade in axlarna under ramen och började sedan sänka ner den långsamt. När ramen väl började få kontakt med axelboxarna verkade det först som att en av axlarna inte skulle passa. Men efter lite lirkande med axeln fram och tillbaka så passade allt perfekt! Därefter kunde vi ställa ner ramverket.

Nu återstod bara en fråga… Rullar det? Först gick det trögt men när vi fått upp en oljefilm så kunde ramverket enkelt rullas fram och tillbaka för hand! Lättnaden var ENORM! Ramverket rullades ut ur verkstaden för första gången sedan juni 2021.

text

Ramverket uppställt utanför verkstaden för första gången sedan juni 2021.

Renoveringen av KM Nelsson är den största ångloksrenoveringarna som hittills inletts vid ÖSlJ. All samlad kunskap vi har inom föreningen kommer krävas för att vi ska få ihop vår slitvarg igen. Vi önskar även bli fler som kan hjälpa till och kanske lära sig om ångloksrenovering och ångloksteknik genom arbetena med exempelvis KM eller underhåll av våra trafiklok. Majoriteten av jobben vi gör går bara att lära sig genom att delta praktiskt i arbetena. Är man intresserad av att börja engagera sig i ÖSlJ går det jättebra att kontakta oss via mejl som finns på hemsidan, facebook eller gå fram och fråga någon aktiv medlem på plats som kan vägleda er så ni hamnar i kontakt med rätt person!
Vill man hjälpa till och stödja vår verksamhet och renoveringen av KM Nelsson får man gärna överväga att ge en ekonomisk gåva. Lokrenoveringar av alla slag är inte bara tidskrävande utan även mycket kostsamma.
Med gemensamt engagemang kan vi få se KM rulla mellan Mariefred och Taxinge igen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.