Ett komplement till bildreportaget från verkstadsjobben i helgen v 7.
Lite mer från arbeten på Virå, Hamra, vagnar och pannvattenanläggningen som utfördes dels i helgen v. 7 och dels onsdagen 21 februari.
Som vanligt är bilderna klickbara för större storlek.
Ångloket Virås koppelstång
Längst till vänster den nytillverkade lagerhalvan som nytillverkats och nu skavts in enligt förra inlägget.
För att passa på loket så måste centrumavstånden mellan de två bronslagren vara exakt detsamma som axelavståndet.
För att mäta upp det så tillverkades en s.k. stångpassare som elegant kröker sig runt alla hinder på vägen mellan hjulaxlarna.
Med rätta måttet inställt så kunde koppelstången monteras på fräsbordet och mittpunkten i högra lagret markeras med metallbiten med hål i. Därefter kunde med hjälp av stångpassaren rätt centrumpunkt markeras för det vänstra lagret och det kunde borras ur på exakt rätt avstånd från det högra.
Arbeten på ångloket Hamra
Det har varit mycket fräsande, skruvande och mätande på Hamras hornblock. Först en gång för att få en såpass plan yta att den går att mäta på. Sedan en gång till för att få styrytorna parallella i vertikal led och till sist för att även få dem parallella i horisontell led.
I lördags gjorde vi vad vi tror är den sista fräsningen.
Nu väntar vi på leverans av hornblockskilar från filialverkstaden i Örkeljunga (en medlem med bra verkstad hemma).
I väntan på kilarna så tittade vi på Hamras bromsdelar. De har inte blivit ordentligt åtgärdade vid någon av de tidigare revisionerna. Hålen och bultarna är bitvis så slitna att bromsblocken har hamnat alldeles snett.
Dagens genomgång visade att delarna i bakre ramen, axel 3 och 4 verkar vara såpass bra att de inte behöver åtgärdas nu.
Men axel 1 och 2 i boggin behöver desto mer. Den långa bromsbommen nedtill sattes upp i svarven för att ändtapparna åter skulle bli cylindriska.
Sedan behöver hålen i bromshängena förses med svarvade och fastsvetsade bussningar.
Övriga arbeten
Vagnsjobben har det varit för lite bilder på.
Symaskinsvagnen, sommarvagnen från Jönköping – Gripenbergs Järnväg, har blivit ordentligt skrapad och ommålad.
Även jobbet på JGJ 10 går framåt. Denna vagn åter fann vi i ett miserabelt skick, ett fåtal delar av vagnskorgen gick att renovera, resten fick rekonstrueras efter originalritningarna från Vabis (som vi fått kopior på från Scanias arkiv).
Arbetet med den nya pannvattenbehandlingsanläggningen går vidare. Det nya entresolplanet (som det så fint heter) för anläggningen med gångdörren ut mot infartsspåret under och pannrummet till höger. Här jobbar man med att montera en kraftig konsol som skall bära delar av utrustningen.
Till vänster den nylevererade tanken för det koncentrerade pannmedlet och bredvid den det nya avhärdningsfiltret.
(Foto samtliga utom nr 5 Dag Bonnedal, nr 5 Ola Dahlström)