Det blev en lyckad och välbesökt trafikavslutning på museibanans dag den 29 september. Detta trots att vädrets makter stundtals bjöd på lite regn. Nytt för i år var korvförsäljning både i Läggesta och i Taxinge-Näsby vilket har gett eko i järnvägskretsar.
För lokpersonalen har dagen börjat tidigt med påeldning av ångloken, även om de har olika avgångstider så är det uppgjort med panninspektören att alla ånglok ska vara klara för driftprov 9.30. KM Nelsson till vänster och Dylta som är skymd bakom Gaivoron har dragits ut ur stallet så att Hamra och Emsfors hamnar under rökhuvarna så de kan tända sina fyrar.
Vagnhallsportarna är öppna och dagens växlingsledare ska börja det komplicerade pusslandet med att sätta samman alla vagnssätten
Växlingen pågår, alla spår utnyttjas för uppställning
Tågmöte i Marielund mellan två av de 5 tåg som är i trafik (ett står bakom tåget till vänster)
Ytterligare en stund senare är tågmöte i Läggesta nedre
Samtidigt i Hedlandet så har KM Nelsson kommit in på sidospår och väntar på att möta tåget på väg från Läggesta nedre
Tågklarerarens arbetsplats i det lilla stationshuset i Hedlandet rymmer allt som behövs
Tågklareraren tittar efter tåget som strax är på ingång, till höger om stationshuset står fotogenlamporna redo för kvällen
Lite senare är det möte mellan 3 tåg i Marielund varav ett är HFJ-bussen
Gaivoron på väg mot Läggesta nedre
Lite senare på eftermiddagen i Mariefred, med täta avgångar hinner det inte samlas så många på plattformen innan nästa tåg går
KM Nelsson och Dylta har gått som koppellok från Mariefred till Läggesta nedre, härifrån ska de dra varsitt tåg – Dylta tillbaka till Mariefred och KM Nelsson till Taxinge
På väg mot Taxinge på sista turen för dagen
Solen är på väg ner och det blir snart mörkt, dags att tända fotogenlyktorna
Det finns även bilder på Museibanans dag i Mariefred 2012 på Tommi Rotonens fotoblogg