I gångna helgen var det fordonstema för arbetshelgen i Mariefred samtidigt som det var motorlokskurs med växling och linjekörning med både Pyret och Gaivoron.
Förra fordonshelgen lyftes pannan till Hunneberg ur och lades på en vagn, nu har de två gamla tubpluggarna tagits ur och det är dags att börja skära av de gamla tuberna så de kan tas ut ur pannan.
Insidan av fyrboxen, änden av en avskuren tub kan ses genom hålen i tubplåten. När alla tuber är urtagna ska en inre inspektion göras innan arbetet med att sätta i de nya tuberna fortsätter
Det är inte bara fordonsarbeten som görs i verkstaden, här pågår målning av semaformasten till Marielunds station som också har fått nya plåtar till vingarna som även de är nymålade (ej i bild)
På Hamra ska högra vattentanken lyftas av för att komma åt att byta 2 stagbultar på höger sida i fyrboxen
Vattentanken är avlyft, bakom plåten på sidan av fyrboxen sitter stagbultarna på rad.
I snickeriet fortsätter man att arbeta med postvagnen JGJ DGo 27, när vädret inte medger arbete på vagnshallsbygget i Läggesta nedre – postkupén är målad med lite olika gula färger för att välja vilken som ska bli den slutliga.
På Virå har ena vattentanken lyfts på för att se om det går att passa in omkastarrörelsen, den har tidigare inte varit riktigt rätt injusterad men nu när pannan är urlyft kan man hålla på med att mäta och få rörelsen som den ska vara.
På Virås ångpanna har 2 spolpluggshål gängats upp och pluggar har satts i för att göra en provtryckning för att se var det kommer att behöva att diktas
På Nian (JGJ 9) var det ju mycket fokus på att få loket i drift igen till årets säsong efter drivaxelbrottet – under denna verkstadssäsong är det främst 2 större jobb som ska göras – rostskrapa coh måla vattentankar invändigt samt göra i ordning regulatorstången – den ska alltså tas ut vilket innebär att locket till ångdomen ska lyftas av – därför har domkåpan och en del täckplåtar plockats av.