På de dagar det inte är trafik Läggesta nedre – Taxinge-Näsby jobbas det på banan, då rälsen vi köpte begagnad (från inlandsbanan) var olika sliten i ändarna resulterade det i att det blev en liten höjdskillnad mellan rälerna i skarvarna – speciellt på sträckan från Skallaholmsbron till Solviksvägen där det har varit nedsatt sth (största tillåtna hastighet). När vädret (och temperaturen) har medgett svetsning har arbetslag varit ute och påläggssvetsat och slipat skarvarna.
Vi har köpt ett begagnat mobilt elverk från Götene elverk (som syns har det ursprungligen tillhört försvarsmakten), med det driver vi svetsaggregatet på vagnen.
Innan det går att använda elsvetsen för att påläggssvetsa måste rälsändarna värmas först med gasen
Efter påläggssvetsningen tas rälsslipen fram för att slipa skarvarna, det återstår nu en sträcka på några 100-tal meter att där skarvarna ska åtgärdas.
Arbetet fortsätter under sommaren, är du intresserad av att delta så behövs inga särskilda förkunskaper – du får gå en liten genomgång för att få vistas i spår som tar lite mindre än 1 timme – skicka ett mail till taxingeprojektet@oslj.nu