Ett länge planerat banarbete var att höjdjustera, lyfta, spåret på båda sidorna om plankorsningen Ekuddsvägen mellan Läggesta och Hedlandet. Här har vi haft ett tråkigt skönhetsfel sedan banan till Taxinge-Näsby byggdes, långa rätt djupa svackor i spåret. Då båda rälerna har legat på samma höjd (alltså djup här), har det inte funnits några skevningsfel och därmed har detta fel inte varit något säkerhetsproblem vid våra hastigheter, men det har inte sett bra ut.
(Bilderna är klickbara för större storlek)
A long planned track work was to adjust the height of the track on both sides of the road crossing ”Ekuddsvägen”. Here we have had long dips on the track since our track was built to Taxinge-Näsby. As there was no height deviations between the rails this was no security problem, but an annoying cosmetic error.
Vi började arbetet den 16 maj med att lägga ut grus för att kunna stoppa det lyfta spåret (alltså att packa in under sliprarna).
Start 16 May with filling up more ballast.
Efter grusningen tog vi oss an att hämta ännu en del av den sly som vi låtit en entreprenör avverka utmed banan.
After the ballast work we went to fetch more of the bushes that had been cut by a contractor along the line.
Det stora spårjusteringsarbetet den 20 maj.
The track adjustment work 20 May.