Helgen började med lite växling för att få in Virå över grav för att fortsätta arbetena med ramtanken, Lessebo flyttades från sin plats över grav där loket har stått i veckan. Under vardagarna har det arbetats med att montera ett slyröjningsaggregat på kranvagnen ”Bojogripen” (ÖSlJ 906) och vagnen har stått i gamla verkstaden.
Närmast porten står ÖSlJ 906 med röjningsaggregatet som kommer att monteras på en svängel och drivas av samma motor som idag driver hydraulkranen.
Ett av fästena för gångbordet var avbrutet (en historisk skada?) och här svetsas en ny bit fast.
Bottenplåten i ramtanken intill manluckan var tunn och det gick hål när tanken rostknackades, de dåliga plåtarna har skurits ur med plasmaskärare och nya ska svetsas i.
Lessebo håller på att gås igenom, under vintern har det arbetats med att slipa in den läckande regulatorn. En packning ska också bytas i anslutningen för förbindelseröret till den främre rörliga boggin med lågtrycksmaskineriet. Målet är att ha loket i begränsad drift under säsongen på särskilda dagar som t ex ångans dag och museibanans dag.
På söndagen var det lite mer växling, Hamra och KM fick flytta ut till lokstallet och Emsfors och Värtan fick komma in istället. på Emsfors ska det bytas en del glander och eventuella rostskador åtgärdas i sidotankarna.
Motorloket Värtan som har använts som bygglok under Taxingebygget har stått utomhus och blivit lite väderbiten, det ska göras översyn och loket målas om.
AOJ 1 har varit inne i verkstaden för boggirevision och fått lagren omgjutna, här monteras bromsrörelsen ihop efter att boggin har kommit på plats. Fönsterlisterna har plockats av och slipats och lackats.
Till KM Nelsson har en ny fyrkant tillverkats för ventilspindeln till matarventilens avstängning på eldarinjektorn, delarna ska sedan lödas ihop.
Den brustna delen ligger längst ner i bild.